Fiskeåret 2012

Följ Harran under fiskeåret 2012 - fisketurer (samt en del andra fiskerelaterade händelser) kommer att dokumenteras här i text, bild.
Ännu mer om mitt fiske finner ni på:

2012-07-19 - Lainio

Lainioälven var fantastisk - kommer mycket mer om resan här på Pelles Fiske om ett tag...

2012-07-07 - Ammerån

Vattenståndet är klart trevligare än mitt senaste besök vid Vårv. Dock över medel för att vara en bit in i Juli - man är chanslös att ta sig över för att fiska av rännan. Det var en varm och fin kväll och en hel del sländor i luften - en och annan harr som vakade gjorde scenen ännu trevligare.

Det blev en ganska kort fisketur. Var för trött för att hålla ut över den mörkaste, och i regel bästa, perioden på dygnet. Fick både harr och öring, några i respektabelt format vilket gör att jag idag ändå ångrar mig lite att jag inte höll ut längre.

Nåja, snart bär det ju av på en veckas intensivt harrfiske i nordligaste Lappland och då lär jag få harr så jag blir nöjd :-)

2012-06-29 - Två nya vatten

I går skulle jag, Nicke och Princess ta oss en kvällsfisketur på Vikarn hade vi tänkt, men när vi kom fram visade det sig att den båt vi lånat vid de tidigare besöken var stulen! Snopet, och det var ju inte jättekul att, förutom all fiskeutrustning, kånka på elmotor och batteri tillbaka till bilen "helt i onödan" som det kändes.

Nu verkar dock Princess ha känningar lite varstans i Sörforstrakten, så ett telefonsamtal senare så styrde vi kosan mot en annan sjö i området; Noren.

Sjön var klart mindre än Vikarn, men låg vackert och såg lovande ut. Vi spenderade kvällen med att trolla oss mellan de vikar som såg intressanta ut och stanna och kasta vid dessa. Resultatet var väl sisådar - vi fick några abborrar och några gäddor, men det var långt mellan huggen och storleken var inte imponerande - Noren får allt visa mer innan den kan kallas mer än lovande!

I kväll hälsade jag och Anders på Ullis, Olle och Morris i deras relativt nyligen anförskaffade stuga vid Lindsjötjärn. Lustigt nog ligger den också i trakterna av Matfors/Sörfors, precis som Vikarn och Noren - är det där alla intressanta Sundsvallsnära fiskevatten egentligen ligger?!

Deras stuga låg fantastiskt vackert med en underbar utsikt över tjärnen, och jag kunde inte låta bli att sitta och spana efter vak mest hela tiden samtidigt som vi åt middag på altanen. Efter middagen gick vi ner till tjärnen för lite fiske.

Lindsjötjärn är en liten tjärn som håller öring och röding. Det vakade lite av och till men med Anders och klasskamraten Morris med så var flugfiske aldrig aktuellt. Fokus låg på att låta grabbarna fiska, och det gick riktigt bra - Anders fick ikväll sitt livs första öring! Det var en mäkta stolt kille som beundrade sin fångst efter avlivningen. Även Morris fick känna ryck i linan, så det kanske blir så att vi har två blivande fiskepolare i Anders och Morris.

Själv fiskade jag inte så mycket, men jag lyckades lura ett par öringar iallafall. Någon större hade vi aldrig på kroken, men vi fick i alla fall se att dom finns i några mäktiga vak mitt i tjärnen - det känns som att det finns klar potential här!

En underbar kväll, trots ett par regnskurar, och med Anders första öring som pricken över i!

2012-06-22 - Ammerån

Jag har nog fler fisketimmar vid Vårv än vad de flesta andra har fisketimmar under hela sin livstid. Mina första minnen från Vårv är från då jag som liten parvel lekte vid stranden medan min far fiskade. Vid Vårv fick jag min första harr på fluga. Vid Vårv fick min far två storöringar på en av mina första egenhändigt bundna flugor. Vid Vårv har jag fått merparten av mina riktigt stora Ammeråharrar. Tidvis under studenttiden, när ekonomin varit kärv, har Vårv hjälpt mig med åtskilliga luncher och middagar under somrarna. Inte konstigt Vårv är mig extra kärt!

Det är högvatten och det finns egentligen bara ett fiskeställe vid Vårv just nu - och chansen att få något i hyfsad storlek är mer än svårt. Det blev en natt då fisket varvades med "må-gott" vid elden. Fick en del harr, och även någon öring, men ingen värd att spara, men vad gör väl det när man får fiska, elda och må gott vid sitt kära Vårv igen?!

2012-06-20 - Vikarn, igen

Vattennivån i Ammerån och älven har varit för hög, och i Ljustorpsån för låg, de senaste veckorna så det var trevligt att komma iväg på lite fiske i sjö idag (vattennivåer stökar sällan till det där).

Jag, Princess och Kakan tog en kvällstur på Vikarn. Vackert väder, om än lite väl blåsigt. Precis som senast var det Nix vassdrag och Effzett som funkade bäst för egen del - det blev några gäddor vardera på dessa, och den största lustigt nog på samma ställe som den största förra gången (stället kallas från nu "Harrans hörna"). Kakan fick en abborre på jigg, men det var den enda borren trots att vi provade en hel del med abborrinriktade beten - har dom ännu inte kommit igång riktigt tro?!

Princess envisades med att kasta sin nyinköpta Frosk (en grodimmitation från Sølvkroken) in i vassarna. Jag var mycket skeptisk till en början, men det visade sig att smågäddorna var intresserade och det var riktigt kul att se dom hoppa efter grodan. Bara Princess får in tajmingen i mothuggen så kommer dom nog fastna på kroken snart också :-)

Summeringen får bli en ren repris från förra besöket i Vikarn;
En fin kväll och ett kul fiske i goda vänners lag - kan mycket väl tänka mig testa Vikarn igen!

2012-06-07 - Vikarn

Sen sist jag skrev här så har våren övergått i sommar och övergången har klätts i en ovanligt kall skrud. Själv har jag sen sist gjort några tafatta försök att få mig en havsöring - antingen i döda havet som omger Alnö eller i en Ljustorpså som, de fåtal gånger jag varit dit, varit minst lika död.

Nog med ältande nu... i går var det skapligt väder och gäddfiske på agendan - dessutom i ett för mig nytt vatten!

Vikarn är en ganska stor sjö som ligger ett par mil från Sundsvall. Princess har fått tillgång till lån av båt där, så jag och Nicke var inte svårövertalade att hänga med på en båtfisketur. Jag satsade inledningsvis på Jerk men det gick trögt. Princess och Nicke fick varsinn gädda ganska snart och körde en hel del med Jigg, men då Jiggfiske inte är min grej (har aldrig riktigt sett till att prova Jigg-fiske helt enkelt) så fick jag ta till nåt annat.

Det visade sig att skeddrag var grejjen! Jag fick 5 gäddor under kvällen; tre på ett Nix vassdrag (det var mycket vegetation under ytan på många ställen), en på Effzett, och på ren tjurighet en på Jerk. Princess och Nicke stannade vid sina varsinn, men tappade några ytterligare.

2012-04-30 - Ro, ro, ro ...

Så bra Alex kan låna en båt i Ljungan, då kommer man ju åt en massa kul ställen. Men lite mindre bra den drivs medelst handkraft - det saknades alltså motor så det blev till att ro.

Vi fiskade alltså i Ljungan idag, Alex och jag. Redan efter 10 minuter hade vi första hugget, och vid första strandhugget fick Alex en mindre öring. Efter denna lovande inledning handlade resten av dagen om att ro, ro, ro och ro (det är ingen lek att ro sig motströms Ljungan i högvatten), med lite resultatlöst kastande emellan roddpassen.

Inga storöringar i sikte, men vi fick iallafall ett rejält träningspass och lite solbränna under eftermiddagen :-)

2012-04-22 - Döda havet...

Vi gav oss av i ottan - jag, Nicke och Princess - till Åstön för kustfiske efter öring. Vi såg framför oss en vacker, soldränkt, dag som förhoppningsvis skulle kryddas med ett och annat hugg - det blir inte alltid som man tänkt sig...

Jag har fått för mig att man borde försöka lära sig kustfisket och detta var redan tredje försöket för säsongen. Har varit ut på Alnön ett par gånger tidigare, utan resultat förståss. Det kan ju vara så att det fortfarande är lite tidigt, men ett hugg kunde man väl få.

Så, vad gav dagen?

• inga hugg (Räven rapporterade tre landade öringar under dagen - men han fiskade ju i en å förståss)
  • konstant rå-dimma (som bara syntes till vid kusten - Räven hade förståss haft soligt och fint)
  • en siktad säl
  • grillad korv

Nåja... på´t igen bara :-)

2012-04-08 - Påskfiske

Under långfredagens eftermiddag anlände vi i Kälarne. Alex hade pratat om pimpelfiske innan vi for och lät skeptisk när jag tyckte att han skulle ta med spinnutrustningen också. Vädret var fint, fiskesuget likaså, så jag tog med mig Alex och Foffa och for upp till Hammarforsen - lika bra att visa på en gång att det går att spinnfiska redan i påsktider.

Tyvärr stod dammluckorna öppna. Det var alltså rejält högvatten och ganska besvärligt att hitta ställen att kasta från i viken nedan Pelle-nacken. Jag inledde med en Panter, men tyckte inte jag tog mig tillräckligt långt för att komma ut dit där jag trodde fisken skulle kunna stå. Bytte till en litet skeddrag - en Sølvkroken Spesial.

Jag fick till ett perfekt kast från buskagen där jag stod - draget landade precis i ovankant av den mörka ytan jag ville fiska av. Lät draget sjukna lite innan jag tog första vevtaget - det högg direkt! Tunga ryck i linan vittnade om stor fisk. Den var inledningsvis ganska slö i det kalla vattnet, men när den närmade sig land blev det lite kamp - landningen blev dock problemfri och snart låg en riktigt fin öring på land. Var fantastiskt nöjd, och mig gjorde det inget att detta var eftermiddagens enda känning.

På påskaftonens morgon tog jag och Alex med oss Anders och Hampus till en av alla dessa tjärnar som det verkar drälla av runt Kälarne. Alex borrade en massa hål och satte igång pimplandet medan jag hade fullt upp med att försöka få igång en brasa - det gällde att försöka hålla barnen nöjda så länge som möjligt och då är värme bra (och så är det ju kul att samla ved, tyckte dom en stund iallafall).

Alex fick en schysst röding, och när jag kommit tillbaka efter att ha skjutsat hem pojkarna som var less efter någon timme så hade han fått ytterligare en.

Jag hade ett par kontakter med fisk - kändes som att de var fram och stötte i blänket - men mer blev det inte, och vid lunchtid gav vi upp.

En trevlig inledning på påskhelgen med ett mycket lyckat fiske!

2012-03-17 - Vårkänslor!

Våren har kommit tidigt i år (får väl se hur länge det håller i sig) och idag var det en underbar dag - kring tio plusgrader, strålande sol och dessutom helg! :-)

Nästan ett halvår efter senaste fisketuren. En lång och mörk vinter på väg att äntligen ta slut. Det är inte lite uppdämt fiskesug i Harrans och Rävens bastanta lekamens - något som idag ledde dom till Alnö för lite kustfiske. Vädret var som sagt strålande för årstiden, men det blåste en del och tyvärr från fel håll för att förutsättningarna för fångst skulle vara ens någorlunda bra. Detta spelade egentligen ingen roll alls - bara att få komma ut och kasta lite efter den långa vintern räcker gott.

Det gick väl som väntat; inte ett hugg, lite för mycket blåst och redan efter någon timme dags för hemfärd.

Detta gjorde nu ingenting - säsongen är nämligen, i och med dagens fisketur, äntligen igång!

2012-01-27 - årets första inlägg

Fiskeåret 2011 är till ända och ett nytt år med nya spännande fisketurer har precis kommit igång....

Fiskeåret 2011 kan ni läsa om här.