Fiskeåret 2009

Följ Harran under fiskeåret 2009 - varje fisketur (samt en del andra fiskerelaterade händelser) kommer att dokumenteras här i text, bild.

2009-11-15 - Säsongens sista?

Väderomslag under natten - sydliga vindar, plusgrader och det tunna snötäcke som låg igår var borta. Ingen jakt idag heller så jag passade på att ge mig ut på (säsongens sista?) fiskafänge.

Jag tog med mig flugspöet och for ner till älven med siktet inställt på viken nedan Pelle-nacken. Det var ganska högt, och framförallt kallt, vatten så det var ingen skön känsla att vada ut för att komma åt den intressanta strömmen. Jag fick några småharrar, men det var ganska glest mellan huggen.

Efter kanske en halvtimmes kastande sög det dock i rejält i linan. Med minnen från den senaste turen i bakhuvudet blev jag genast ganska nervös, men jag kände snart att den inte var riktigt så stor som den monsterharr jag hade på då. Rejält stor var den dock och efter en stund hade jag bärgat vad som nog är säsongens största harr!

Den högg på en ganska stor dubbelkrokad Dyson, och det troliga är att detta är säsongens sista fångst - det var nämligen otroligt kallt att stå utvadad i älven och det är väl inte så troligt att temperaturen håller sig på plus särskilt många fler dagar detta år.

2009-11-01 - Indalsälven

Sagt och gjort, i dag tog jag vadarbyxorna med mig till älven. Det var klart och soligt idag, inte särskilt varmt i luften dock och det fläktade lite emellanåt. Jag kom ut kring ettsnåret och vadade ut i slutet av viken nedan Pelle-nacken. Inledde med lite spinnfiske, men utan resultat.

Efter ett tag bytte jag till flugspöet och knöt på ett trekast. Strömmen i vikens utlopp var riktigt fin för flugfiske och det dröjde inte länge innan första harren var krokad, en mindre individ som huggit på en Arnemyra.

Ytterligare några kast senare blev det ett rejält hugg och jag kände genast att det var något i större storlek som huggit. Fisken hölls sig inledningsvis nära botten och jag fick pressa ganska hårt för att få den närmare mig. När den var kanske fem meter från mig gick den upp och visade ryggen i ytan - den väldiga ryggfenan tycktes aldrig ta slut - jag hade en riktig storharr på kroken! Den visade fenan ytterligare en gång och sen gick den till botten och ställde sig där, och där stod den kvar. Jag pressade så hårt jag vågade, men den ville inte komma närmare. Läget var låst, jag började få kramp i underarmen och nervositeten bara ökade. Så tillslut hände något... NEEEEEEEJ... DEN SLÄPPTE!

Den besvikelse som sköljde över mig var enorm. Detta kan mycket väl ha varit den största harr jag haft på kroken inom länsgränsen iallafall. Kanske pressade jag den för hårt? Men utan press skulle jag väl stått där än - svårt att säga vad som gick snett, och det kan ju faktiskt vara så enkelt att den satt ganska dåligt.

På något sätt lyckades jag uppbåda kraft att fortsätta fisket. Jag provade både spinn och fluga, varav det senaste fungerade bäst för dagen - det var inte förrän jag bytte Velticen mot en femgrams Panter jag överhuvudtaget fick något på spinn.

Det högg lite då och då - de flesta små, men ett par harrar var skapliga iallafall. Strax efter två började solen gå ner under trädtopparna och i samband med detta blev fisket sämre och sämre, och när ån helt låg i skugga slutade det helt att hugga.

Det blev en spännade fisketur med en riktig storharr på kroken, men även riktigt traumatisk då den stora harren behagade släppa efter en god stunds kamp. Nåja, den finns väl kvar att lura under kommande fisketurer får man hoppas...

2009-10-31 - Indalsälven

Riktigt längesen jag var ute vid ett fiskevatten nu - jobb, älgjakt och familj har varit mer än nog ett tag, men denna helg har vi jaktfritt så då gäller det att passa på.

Det var skapligt varmt i luften för årstiden idag (plusgrader alltså), ingen vind att tala om men ganska grått. På med skapligt varma kläder och iväg - har aldrig riktigt kollat in det sena höstfisket i älven så det var läge för det idag.

Det blev en del kastande nedan Pelle-nacken. Inledde med att pröva med Toby och Gliet, men det var först då jag bytte till den pålitliga Pantern det hände nåt. Fick en del, men ingen i någon vidare storlek - problemet är att fiske från land för med sig att man inte riktigt kommer ut så pass långt man behöver. Stod på stranden och förbannade att jag redan ställt undan båten för vinterförvaring (men den var faktiskt halvfull i snö för ett par veckor sedan) - såg till och med ett par vak längre ut.

Nu hade jag bara vanliga stövlar på mig, och hade jag haft vadarna kanske jag kunnat vada ut så pass att jag kommit åt de heta ställena... kanske något jag provar de närmsta dagarna, om väder och vind står sig, och om jag får tid...

2009-10-04 - Ammerån

I går var jag ute och åkte lite och stannade till vid Stor-ede för att kolla läget vid Ammerån. Skapligt väder, om än lite kallt i luften, och trevligt vattenstånd - jag kände mig förståss tvungen att kastsa lite också.

Fiskade en liten stund och det högg lite då och då - inga stora harrar så allt fick gå tillbaks, men ändock...

På södra sidan kämpade fyra flugfiskare förgäves, vad jag såg iallafall, mot åns harrar. Antar att de använde fel flugor, och dessutom så är ju själva Stor-ede inte det hetaste området - bättre fiska av Röningsforsens utlopp, eller ännu hellre stanna uppe vid Stor-stället.

2009-09-27 - Älven

Idag var det många negativa faktorer att trotsa. Till att börja med vädret; någorlunda varmt i luften, men mulet och blåsigt mitt på dagen vilket var då jag tänkte mig ut till älven. Dessutom fortfarande ganska förkyld.

Nåväl, jag gav mig iväg för en fisketur iallafall... "kanske det blåser mindre nere vid älven" tänkte jag och tog på mig mina varma jaktkläder innan jag for. Nästan tomt i tanken så en dunk tvåtakts miljöbensin skulle inhandlas... slut på Time. Helt tomt var det ju inte så en liten tur skulle det väl räcka till...

Fisketuren blev ganska kort - jag gled ner en gång från Pelle-nacken ner förbi ön och trollade mig tillbaka och sen var jag nöjd. Det blåste lika mycket nere på älven som hemmavid, men det var tillgången på soppa som avgjorde - när tanken blev tom var det inte så mycket annat att göra. Testade lite fluga, spinn och trolling med wobbler, och det var spinnfisket, som så ofta, som fungerade. Fick både harr och abborre, men dåligt med större fisk - en fin harr iallafall som hamnade i röken när jag kom hem.

2009-09-22 - Ammerån

I slutet av förra veckan hade jag en guidening i Ammerån, och passade på att kasta lite själv. Det var mulet, kallt och blåsigt och fisket därmed trögt - fick några mindre harrar på Dyson och tappade ytterligare några varav en kändes fin.

Mina gäster var kvar över helgen, och har rapporterat ett riktigt fint fiske i lördags när de fiskade specialsträckan - det hade huggit bra vid Danielholmen. Den dagen var det varmt och soligt ute, och det är det vädret man behöver för att harren skall vara riktigt på hugget när man börjar komma så långt in på hösten som vi gjort nu.

2009-09-14 - Älgjakt

För min del har det har mest bara varit älgjakt, vid sidan om arbetet, för hela slanten nu på slutet. Det närmaste kontakt jag själv har haft med fiske, sedan mitt senaste inlägg, är kontakten med de gäster jag haft vid Gesunden under helgen (ni kanske också blir sugen... se då vidare här).

De verkar ha haft ett skapligt fiske och fått en del gädda (en av dessa på bilden till höger) samt abborre. När de rensade en av gäddorna hade de funnit en lake i magen på den, så nu har man fått ett kvitto på att det verkligen finns lake i älven också :-)

Själv får man väl hoppas på att hinna ut några gånger till innan hösten går över i vinter - man vill ju gärna kroka några fler harrar innan utrustningen packas undan för vinterförvaring...

2009-09-02 - Höstharr

Det har blivit september, och således höst - en årstid känd för att kunna bjuda fint harrfiske. När vädret dessutom är så fint som idag så får man passa på...

Jag och Minken tog oss en tur ut på älven nedan Hammarforsen i eftermiddag. Vi började nere vid ön och ganska snart hade jag fått två matabborrar. Lite längre upp, snett ovan ön, såg vi en del vak och fortsatte sålunda dit. En Veltic gav mig tre skapliga harrar innan vi fortsatte upp till Pelle-nacken...

"Minken då" kanske ni undrar - jo, han hade det trögare. Det ville sig inte med spinn för hans del, och det var inte förrän uppe vid nacken, när han kunde kasta med fluga på vak, som han fick någon utdelning. Två sparade harrar slutade Minkens kväll med.

För egen del fungerade spinnfisket fint. Jag kunde räkna in fem harrar och fyra abborrar i båten efter att turen avslutades när det så smått började skymma - ännu en givande tur på älven!

2009-08-30 - Veltic

Det var ungefär samma väderförhållanden idag som det var igår, och precis som igår blev det en fisketur ut på älven under eftermiddagen. Jag sjösatte båten ovan Pelle-nacken (vägen är avstängd förbi mitt vanliga utgångsläge nere vid ön) och inledde med att kasta efter harr i närområdet.

Harren var trögare än sist och efter en sparad matharr, och några returnerade mndre harrar, på ganska många kast bestämde jag mig för att dra mig ner mot ön för att se om abborren var på hugget. Jag var även lite spänd på om Veltic skulle falla borrarna i smaken, och se det gjorde den.

Jag kastade av utsidan av ön och fick skapligt med hugg - sparade fem fina matabborrar och returnerade även några mindre, samt några småharrar. Körde sedan trolling tillbaka till utgångsläget och hade inte ett hugg - det var tydligt att det var spinnare som gällde för dagen.

Ett par timmars fiske blev det, sen fick det vara för idag - en skaplig fisketur...

2009-08-29 - Harrfiske i älven

Under eftermiddagen i dag åkte jag ut på älven nedan Hammarforsen för lite harrfiske. Växlande molnighet, kanske femton grader i luften och ganska blåsigt - det känns som att hösten är i antågande.

Jag höll mig kring Pelle-nacken idag och fiskade av de strömmar som i regel håller en del harr, och så gjorde de även idag. Klart bäst för dagen var ett nytt vapen i min betesarsenal - en tvågrams Veltic som till och med var klart bättre än Panter idag! Fick väl någonstans i trakterna av femton harrar, och av dessa sparade jag fem - riktigt fina harrar i fantastiskt kondition.

Pantern har alltså fått konkurrens... Det blir intressant att se vilken favoritspinnare man har om något år, då Veltic fått fler chanser att visa vad den går för...

2009-08-23 - Abborrfiske igen...

Fint väder idag... det var ett tag sen... men först något annat...

I fredags var jag upp till Ammerån och tittade till en bekant från Göteborg som kommit upp med några kompisar på fiskesemester. Träffade på dom uppe vid Stor-ede och kan inte tycka annat än att dom haft allt annat än tur med förutsättningarna - fortfarande ganska högt vatten och dåligt väder, särskilt i går då det vräkte ner hela dagen. Det var först idag, när dom sitter i bil på väg hem, som vädret blev bra och förutsättningarna bättre. De hade, när jag träffade dom, fått ganska mycket småöring, men väldigt lite harr - ett klart tecken på att harren inte alls varit på hugget då det går sisådär tio harrar på varje öring i ån.

Själv passade jag på att utnyttja den fina dagen med att ta med mig sonen ut på älven för lite abborrfiske. Vägen förbi Prästberget är avstängd för vägarbete (eller nåt sånt) just nu, så vi fick sjösätta på Hammarstrandssidan älven istället - lite trixigare att ta sig ner till stranden, men ett bra utgångsläge för fisket.

Vi trollade oss upp mot ön och ganska snart var det hugg på våra spön - abborren var på hugget idag. Fisketuren blev inte helt olik den senaste på älven - det högg på wobbler under trolling, och på Panter när det spinnfiskades. Borrarna som högg var alla i fint format och de största kommer att ge rejäla filéer när de väl skall anrättas.

Vi var inte ute så länge, kanske 1½ timme, och på den tiden fick vi nio fina fiskar. Anders visade sig vara en baddare på att hantera håven och såg till att ingen fisk slet sig vid landningen, och han fick även en av dagens största under ett trollingsvep förbi ön. En inplanerad surströmmingsskiva gjorde att vi fick avbryta tidigare än vi egentligen ville, men man får vara mycket nöjd med dagens fångst under den tid vi var ute.

Surströmming förresten... att det kan vara så gott!

2009-08-15 - Abborrfiske

Äntligen börjar vattennivåerna i området bli någorlunda hanterbara - bitvis iallafall. Idag var det dessutom skapligt väder - inte så varmt i luften, men solen värmde och det var bara lite lätt vind - och sonen ville ut och fiska. Klart jag inte tackar nej till en fisketur!

Vi åkte ner till nedan Hammarforsen och började fisket utanför ön. Vi började med att kasta lite, och ganska snart högg den första abborren på min Panter - en bra början, och som det fortsatte....

Vi tog oss aldrig längre än runt ön - fisken högg alldeles för bra där. Vi varvade spinnfiske med trolling och fick rejält med fisk. Anders tog dagens största abborre på trolling - en riktigt fin borre som kämpade bra. För min del blev bästa fisken en riktigt skaplig harr som överraskade med att hugga på min orangea wobbler under ett trollingsvep. Annars var det abborren som högg - en liten gädda blev det enda av annan art som högg.

Efter ett par timmar var vi nöjda med dagen fångst och begav oss hemmåt. Med oss hem hade vi 14 abborrar och en harr - vi har några fina abborrmiddagar att se fram mot...

En kul episod... när vi skulle sjösätta så träffade vi på en far och son som precis höll på att lasta sin båt efter en tur på älven. Jag frågade hur det gått, och de sa att det var trögt - en abborre var vad de hade fått. Detta har sonen (och kanske även jag, litegrann iallafall) mycket roligt åt - hur mycket bättre det gick för oss :-)

I dag fick jag dessutom testa mitt nya rensbord. För ett tag sedan var jag på en auktion här i Hammarstrand, och bland allt som skulle ropas ut var en begagnad diskbänk i skapligt skick. Detta skulle passa perfekt som rensbord, och jag såg fram emot budgivningen.

Det dröjde ända till sista utropen innan det var dags - vid den tiden var det inte mycket folk kvar och det var svårt att få de kvarvarande artiklarna sålda. Auktionsförrättaren försökte få en gammal toalettstol såld, men fick inga bud. Då utökade han utropet med en duschhörna och den diskbänk jag så länge kollat in - "50" ropade jag, han klubbade och diskbänken var min. Ett perfekt rensbord blir det - ska bara koppla in vatten till kranarna så är det fulländat. Toalettstolen och duschhörnan får jag väl köra till skroten.

2009-08-09 - Kräftfiske

I natt gjorde jag debut som kräftfiskare!

Jag, Minken, Dalle och Gisse åkte till Faxälven och, efter att ha hämtat tio burar, inledde vi fisket vid halvtio-snåret på kvällen. Burarna agnade vi med älghjärta och vi slängde ut lite gamla hotdogs från 2004, som Minken hittat längst ner i frysen, för att locka till oss kräftorna.

Medan vi väntade på att vittja burarna smög vi fram och tillbaka efter stranden och håvade kräftor med fjärilshåv - en väldigt rogivande, och samtidigt spännande, sysselsättning.

Kräftorna var verkligen i farten och på tre timmar sparade vi 467 stycken!

I dag har jag kokat min del av fångsten. De kokades i en lag bestående av:
- Drygt tre liter vatten
- 1½ flaska porter
- 1 dryg dl salt
- 4 msk socker
- Rikligt med krondill

Detta kommer att räcka till ett par rejäla kräftmiddagar... man längtar!

2009-08-04 - Gesunden

I går var det äntligen en fin kväll! Det var ganska varmt, lite molnigt, och i princip vindstilla.

Denna vackra kväll spenderade jag och Fredde Foto i en båt på Gesunden. Det blev flera timmars trolling efter öring, men allt vi fick var en gädda och en del mindre abborrar.

Lite kastande vid Selsviken gav ännu fler abborrar, men ingen av större format.

När vi tillslut kom tillbaka till naturcampen var klockan nära midnatt, och det var riktigt mörkt. Med ett tiotal meter kvar till land tog soppan slut - snacka om bra tajming :-)

En fisketur med magert resultat, men så är det ju ibland... i dag är det regn i luften...

2009-07-27 - Högvatten!

Kollade in Ammerån igår kväll inför en del planerade jobb vid ån. Mycket högt vattenstånd och det är inte lätt att hitta ställen där det går att fiska överhuvudtaget.

Nu har man ju lite koll, så jag hittade ett ställe där det går att fiska även vid mycket högt vatten - det såkallade Stor-stället vid Röningsforsen. Kastade inte så länge, men fick några mindre harrar, och en öring, iallafall.

Bilden till vänster är från ovan broarna i Överammer...

2009-07-25 - Regn och rusk...

Igår, trots regn och rusk, åkte jag och sonen ut på älven en sväng. Den senaste tidens regn har gjort att dammluckorna stått öppna en tid, och det var väldigt högt vattenstånd. Vattnet var dessutom rejält grumligt.

Inte så konstigt att vi inte hade en endaste känning, och det blev ingen lång tur...

2009-07-22 - Abborrfiske

Äntligen lite trevligt väder... det har regnat ganska rejält några dagar, men idag sken solen och det var varmt och skönt ute. Sonen verkar dessutom delvis ha glömt gäddincidenten vid senaste fisketuren, så idag hade han inget emot att följa med ner till älven.

Vi sjösatte som vanligt vid ön nedan Hammarforsen. Det regn som kommit senaste dagarna har påverkat älvens vattenstånd, då dammarna stått öppna, och det var klart högre än sist. Valde därför att prova nedströms - något jag sällan gör.

Kasta spinnare och maskmete fungerande inte idag. Däremot hittade vi ett område - en bit nedströms bildas en vik som vägen går alldeles bredvid - där vi fick lite abborre på trolling. Vi körde med orangea småwobblers och fick totalt sex borrar. Av dessa fick sonen två och han var klart nöjd med fisketuren. Samtliga fiskar var tillräckligt stor att spara så det blir en fin middag av dagens fångst.

2009-07-17 - Två fisketurer...

Har två fisketurer att redovisa...

I går kväll gav jag mig ut på älven nedan Hammarforsen strax efter kl. 19. Det hade åskat en hel under eftermiddagen, och det var fortfarande lite oroligt väder. Inledde med lite trolling uppströms och abborren var iallafall på hugget.

Det blev mest trolling även fortsättningsvis då det inte vakade något, och spinnfisket med den obligatoriska Pantern var trögt. Fick ganska många borrar av vilka jag sparade nio - sparade de som var stora nog att filea. När det började bli ganska sent började det vaka lite här och var, små försiktiga vak. Jag ägnade ganska gott om tid att lura en sådan på torrfluga, och när jag tillslut lyckades visade det sig vara en liten sik på knappa decimetern. Ytterligare en sik i samma format gjorde att jag plockade ihop flugspöet och for hem, strax efter 23.

I dag mitt på dagen tog jag med mig sonen till samma ställe. Vi började med att meta utanför ön, men utan napp, så snart bytte vi till trolling. Vi satte på varsinn orange wobbler - det som fungerat så bra igår kväll.

Vi hade inte kört långt när jag fick ett kraftigt hugg, och jag förstod genast att det var gädda. Den var pigg och stark, hoppade och kämpade, och var nog väl stor för min sons smak. Han blev helt enkelt rädd, och inte bättre blev det då jag var tvungen att lyfta in den i båten - den hade svalt min wobbler helt och hållet.

Efter detta ville sonen inte fiska mer, så jag började köra oss mot bilen. Kunde inte låta bli att släpa wobblern under tiden, och det gav två abborrar värda att spara. En mycket kort fisketur - hoppas nu sonen inte blev så skrämd av gäddan att han inte vill följa med mera...

2009-07-10 - fiske-feber!

Två kul grejjer idag...

För det första så damp det senaste numret av fiske-feber ned i brevlådan idag, och det måste ni definitivt införskaffa! Jag har nämligen med en artikel i tidningen om fisket i älven; jag har skrivit texten och Fredde Foto står för bilderna.

För det andra så satt jag och band, och sålde, flugor på Hammarstrands marknad idag. Det var ganska dåligt väder så det var inte riktigt lika mycket folk som det brukar vara på marknaden, men det blev en del flugor sålt, och en del intressanta konversationer - en riktigt kul dag helt enkelt....

2009-07-08 - Ammerån

Guidade ett gäng trevliga fiskare från trakterna av Göteborg i går - det blev en eftermiddag på specialsträckan.

Bra vattenstånd - lite ruggigt väder, men inte så farligt och en del fisk i farten. Vi började vid Moan och fiskade oss ner till Danielholmen och mina gäster fick fisk på varje ställe vi stannade till på.

Jag hade lite problem att övertyga mina gäster om den virkade lilanymfens förträfflighet, så jag var faktiskt tvungen att tackla mit spö alldeles i slutet av guideningen. Ställde mig jämte en av mina gäster och kastade ett par kast och fick nästan på en gång ett par halvskapliga harrar. Ytterligare ett par kast gav en öring och med det erkände sig gästen jämte mig överbevisad - tur att man fortfarande 'har det' :-)

2009-07-05 - Ett par kortisar...

Det blev två korta insatser vid fiskevattnen idag...

Började med att jag på förmiddagen hade ett ärende till Färsån, och på vägen hem åkte jag mot Överammer och svängde ner till Stor-Ede - skulle bara kolla läget lite snabbt gällande vattenstånd och så. Väl framme, när jag såg ån, slogs jag av ett svårt fiskesug och började gräva desperat efter något att fiska med i bilen - allt som fanns var ett UL-spö med en Panter på. Gick över stenbryggan och kastade av strömmen ovan Stor-Ede och fick ganska snabbt ett par mindre harrar. Några kast senare var det något klart större som högg - hur stort får jag aldrig veta då linan gick av vid draget efter en liten stund. En stor harr som gick ned mellan några stenar, eller en storörings tänder - vad som gjorde att linan brast får man aldrig veta... Då jag inte hade med några andra grejjer blev det till att åka hem efter knappa halvtimmens fiske.

Efter lunch blev det en liten båttur med sonen samt Fia (sonens Kusin). Vi åkte ut ovan Hammarforsen och letade lite abborre, men det gick trögt - jag fick en liten på spinn och det var allt. Vi (läs; sonen) ledsnade dessutom väldigt fort idag så det blev mest båtåkning och kanske bara ett tiotal minuter effektivt fiske.

2009-07-04 - Älven

Jag och sonen tog en liten tur ut på älven idag, nedan Hammarforsen. Det börjar bli svalare och var nog inte mer än kring 20 grader idag - lite molning och småblåsigt.

Hade hoppats på lite abborre, men dom var inte alls på hugget. Utanför ön lyckades jag iallafall få en skaplig harr samt en gädda, men det var allt vi kände under de två timmar vi var ute.

Trögt fiske i dag helt enkelt...

2009-06-29 - Abborrfiske

I går tog jag med mig sonen på lite abborrfiske i Singssjön - tänkte det är smidigare med sjöfiske än att åka ut på älven där man glider med strömmen hela tiden. Tog med en maskburk samt Anders metspö som han fick av Minken för flera år sedan - nu var det äntligen dags att inviga det.

I lånad båt, som visade sig ta in mer vatten än min egen, gled vi ut på sjön och började fiska. Jag letade mig till ett ställe där jag snabbt fick ett par borrar på spinn, så där åkte en mask på Anders spö och snart hade han sitt första napp. Den fisken släppte, men det gjorde inte den andra som högg. "En fisk, en fisk!" tjoade Anders med en härlig oförställd glädje i rösten.

Två timmars fiske gav kring femton abborrar, av vilka Anders fick fem. Inga stora individer, men det spelar ju ingen roll när man är knappa sex år. Mer än två timmar orkade vi inte med i den gassande värmen, och vid det laget var det dessutom så mycket vatten i båten så det var definitivt läge att åka mot land. Det var en mycket stolt son som kom hem och visade fångsten för mamma.

2009-06-27 - Gäddjakten i Höglunda

Det gäddfiske-lag jag är med i, Team Pike ConQuers, vann i dag sin första tävling någonsin... och jag var inte med! Det hade förståss varit fantastiskt kul att få uppleva detta med mina fiskekompisar, men läget på hemmaplan gjorde att jag prioriterade annorlunda denna dag och lät familjen gå före (utan att gå närmare in på detajer så kan jag skriva så mycket som att det känns viktigare att hålla sig på hemmaplan just nu så mycket som möjligt).

Grattis till Pelle, Dalle och Minken som med sina 29,38 kilo gädda vann med nio hektos marginal före Team Utrotarna - en knapp seger, men dock en seger! 29 ekipage startade i dagens tävling.

Själv var jag ner på älven nedan Hammarforsen en sväng idag. Hade med mig sonen som testade sitt nya kastspö och kastade även lite själv. Vi var ute en dryg timme med klent resultat - hade ett hugg men det var allt. Kul att sonen vill följa med, men synd att man inte får något när han väl vill det... det blir till att ta nya tag när det kanske inte är så förbaskat hett som det var idag, och man sålunda kan hålla på lite längre innan sonen (och en själv dessutom) är överhettad och less...

2009-06-21 - Guide i Ammerån

Nu var det längesen man var ute vid ett fiskevatten. Uselt väder i kombination med mycket jobb och sjukdom i familjen har hållit mig därifrån, men idag blev det iallafall dags för lite guidening i Ammerån.

Jag guidade två glada fiskare från Alingsåstrakten och det var specialsträckan som gällde. Var ute mellan lunch- och middagstid för att visa lite olika områden.

Väldigt mycket vatten i ån just nu... klart högre än normalt i midsommartid. Vi kollade in Moan, Blomgrundet och Danielholmen och på de två förstnämnda ställena högg det lite för mina gäster. Fiskade inget själv och avvaktar nog någon vecka innan jag ger Ammerån en chans för egen del, så att vattennivån hinner gå ner en del...

2009-06-09 - TV

I går avslutades TV-inspelningarna med fiske efter harr och öring. Jag tog med dom till mitt favoritställe i älven; sträckan nedan Hammarforsen alltså. Precis som tidigare dagar hade jag med mig en reporter och en fotograf i min båt och till min hjälp hade jag Dalle och Fredde Foto i Pike ConQuers-båten samt Anders Blomberg som hade med sig två kameramän i en båt.

Det var något bättre väder än dagen innan, men fortfarande ganska grått och med spridda skurar. Vi inledde utanför ön och redan i tredje kastet fick jag en fin harr på Panter. Strax efter såg jag ett vak, tacklade flugspöet och kastade ut. Den högg direkt så på bara några minuter hade vi fått fina fiskebilder på harr på både spinn och torrfluga.

Vi fortsatte uppströms till nedan nacken och där var fisket riktigt bra - vi fick mängder med harr på torrfluga, trots att det regnade av och till. Anders fick dessutom en stor Sik - något som vållade lite problem då vi inte kom på vad Sik hette på engelska.

Det tog inte så många timmar att skaffa det material som teamet behövde. De enda lilla missräkningen var att vi inte fick någon finare öring, men man kan ju inte få allt!

2009-06-07 - TV

Idag var det tänkt att det skulle filmas gädd- och aborrfångster på löpande band. Därför tog jag med mig TV-teamet till Gesunden, och fick till min hjälp även Team Pike ConQuers, förstärkt med Fredde Foto. De sistnämnda satt i en båt för sig själva och skulle bara koncentrera sig på att fiska (och, i den mån det är möjligt, se snygga ut). Jag hade med mig en fotograf och en reporter i min båt, och i en tredje båt satt två fotografer samt Hans Jankovic med fru (Hans är den som sett till att dom är här och filmar).

Förhållande var minst sagt usla - det var grått, regnigt och blåsigt - när vi körde igång nere vid Krångede kraftverk strax efter lunch. Vi trollade oss upp efter östra stranden utan resultat och vek sedan av mot västra sidan inne i Selsviken. Resan över sjön för att komma dit blev mycket spännande i min överbelastade båt, som dessutom tar in ganska skapligt med vatten.

Väl inne i viken fick vi lite fisk, men de var få och små, och inget som gjorde TV-teamet lyckligt. Vi lämnade Selsviken och trollade oss upp mot Fiskviken. Väl där kunde vi konstatera att vädret alltjämt var uselt, att fisken var osedvanligt trög och att vi nu fiskat i fyra timmar med uselt resultat.

Fiskviken blev räddningen för dagens TV-inspelning. Trolling fram och tillbaka i viken gav skapligt med hugg och TV-teamet fick sina bilder. Minken lyckades lura dagens största gädda - en pjäs på närmare fem kilo - och även vi övriga bidrog med fångster som dög att filma.

Det blev alltså till slut ändå skapligt, ja riktigt bra egentligen med tanke på de vädermässiga förutsättningarna. Att spela in fiske-TV är riktigt slitsamt - vi fiskade i stort sett konstant under sju timmar för att få ihop någorlunda mycket material.

Slitsamt som sagt, men samtidigt otroligt kul!

2009-06-06 - Storsloken

Det gick tungt för Team Pike ConQuers i årets upplaga av Storsloken. Det kan bero lite på att jag själv inte var med i laget detta år. I stället så satt jag i en annan båt och aggerade guide åt ett Ungerskt TV-team!

Kanske det inte berodde så mycket på min frånvaro ändå, då jag under de fyra timmarna själv bara lyckades få två gäddor - inte mycket att basera ett TV-program på. Tur att lite folk runtomkring fick en och annan gädda.

Det verkar dock som att det var allmänt trögt i området nära starten i år och de som kom högt upp i resultatlistan hade åkt upp mot Näverede.

Nya tag i morgon, då jag ska guide TV-teamet i andra vatten.

2009-06-01 - Fisksjön

I kväll blev det en liten sväng ut på Fisksjön med Dalle för att reka inför ett planerat jobb (kommer att hända intressanta saker framöver - mer om det senare).

Knappa två timmars fiske gav lite gädda, men de var inte riktigt i stöten så det var ganska långt mellan huggen. Svårt att få dom att ta när vi kastade så det blev trollingen som blev räddningen.

En kort, men trevlig, tur.

2009-05-31 - Harren på hugget

Varmt även idag, men lite moln på himlen och framförallt ganska blåsigt. Tänkte att det säkert skulle mojna frampå kvällningen så jag gav mig ändå ut på en fisketur nedan Hammarforsen.

Kom väl ut runt 19:30 och trollade mig upp mot Pelle-nacken - blev avbruten ett par gånger av lite småabborrar. Jag gjorde som jag brukar på senare tid och gled ner, kastandes av området med en Panter. Väl nere vid ingången till viken igen så trollade jag mig för en gångs skull upp genom det heta området, då jag tänkte att båten nog inte stör så mycket då det blåser så pass som det gjorde.

Jag höll aldrig på att ta mig upp igen - det högg harr på varje tur uppströms, och medans jag drillade gled jag ner till utgångsposition igen. Det tog nog till tionde försöket innan jag tog mig förbi den heta strykan, och då beroende på att harren jag fick på släppte efter en stund. När jag denna gång kom upp till nacken hade det dessutom börjat mojna och med det så började det vaka en hel del. Jag tacklade snabbt flugspöet och tänke "det har kan ju bli en suverän kväll". Sekunden efter slog mig så en annan tanke - "Grytan!".

Det sista som hände innan jag for hemifrån var att frugan påminde mig om att jag måste stänga av plattan på spisen, så att den gryta vi hade på långkok inte skulle koka torr. Själv skulle hon lägga sonen, och då hon var lite krasslig i dag fanns ju risken att hon också skulle somna. Jag satte av i hösta fart mot bilen, lastade båten på släpvagnen i rekordfart, och skyndade mig hem. Frun var vaken, och plattan avstängd, så allt löste sig till slut - men synd att måsta lämna ett fiske som börjat så bra, och som förmodligen bara skulle bli bättre under kvällen...

2009-05-30 - Finväder och fiske

Fantastiskt fint väder - runt 25 plus, snudd på helt vindstilla och inte ett moln på himlen. Så klart man måste ut och fiska då, och efter lunch for jag och Fredde Foto ut på älven nedan Hammarforsen.

Det var klart lägre vattenstånd än sist och det kändes nästa för lågt utanför ön, så vi inledde med att trolla oss uppströms. Vi hade inte kommit långt när det högg våldsamt på min orangea wobbler. Gädda tänkte jag direkt, men döm om vår förvåning när det visade sig vara en fin öring - fisketuren började bra!

Nedan Pelle-nacken vakade det sporadiskt och jag fick några harrar på torrfluga - inget att spara dock. Vi trollade oss upp och gled ner till nedan viken ett antal gånger, men utan större lycka - en matnyttig öring blev allt förutom de små harrarna på fluga. Lite lustigt hur öringen tog - den följde efter Freddes Toby ända in till båten och tog inte förrän draget hängde helt still, rakt upp och ner, i vattet. Fredde såg aldrig öringen innan hugget och höll på att tappa spöet när det helt plötsligt ryckte till - en mycket rolig syn.

Vi avslutade med lite fiske utanför ön trots allt, och det gav en matharr. Fick även se lite harrar i det klara och stilla vattnet - bland annat en som följde med draget ända in till båten utan att ta - de var helt enkelt tröga idag. Tröga blev även vi i värmen och begav oss hemmåt i middagstid.

En trevlig tur iallafall med det fantastiska vädret och den fina öringen som höjdpunkter.

2009-05-28 - Gammelänge

Jag och Fredde Foto for ivag till älven, nedan Gammelänge, ett par timmar ikväll. En ganska fin kväll, men lite kallt i luften och lite blåsigt.

Kvällen kan i övrigt sammanfattas med... inte ett hugg!

2009-05-25 - Älven... igen

I kväll blev det en tur på älven igen, men innan dess... en fantastisk middag på färsk fisk från gårdagen.

Öringen och en av harrarna filéades och skars upp i lämpliga portionsbitar. Av skrovet kokades en fond - förutom skrovet blandades purjolök, salt och peppar i vattnet. Fiskbitarna kokades sedan i den silade fonden tillsammans med sparris, små tomater samt saffran. En skvätt grädde i det hela och soppan var kvar. Vi åt detta med surdegsbröd - smaskens!

Så till kvällens bravader - samma ställe som igår, men ikväll hade jag Fredde Foto med mig. Dammluckorna stod alltjämt öppna och det var ännu högre vattenstånd än igår. Vädret var något sämre också, lite mer vind och moln - skapligt varmt i luften iallafall. Vi apterade varsitt spö med en Panter och åkte ut på bortsidan av ön.

Trots de något sämre förhållandena så var fisken iallafall på hugget, och de inledande svepen förbi ön gav oss en riktigt fin harr, samt en harr och en abborre i matfiskstorlek. Fredde hade ett riktigt fräckt hugg och harren som var på såg mycket stor ut när den visade sig i ytan, sekunden innan den slog sig lös - otur! Även jag hade ett fräckt hugg och jag trodde för en stund att jag hade rekordharr på kroken, tills gäddan som huggit på den lilla Pantern visade sig i ytan.

Efter en stund for vi upp till viken nedan Pelle-nacken, men här var det väl högt vatten. Vi tog ändå några svep genom det intressanta området, och i andra svängen lade jag på chans ut ett flugkast som fick glida med i strömmen. Ganska förvånad blev jag när det helt plötsligt drog till i linan, och en skaplig harr krokade sig själv - den tyckte tydligen min ändfluga, en dyson på dubbelkrok, var alltför lockande.

Någon mer fisk blev det inte där uppe så vi var snart tillbaka nere vid ön. Fredde fick uppleva ett till fräckt hugg, men denna gång var det en gädda - mer blev det inte denna kväll. En bra fisketur igen, om än inte lika lyckad som igår.

2009-05-24 - Älven... fint fiske!

Det var så fint väder i kväll, så jag kunde inte hålla mig - var dessutom sugen på att kolla om mitt försök att täta båten lyckats (det har sipprat in vatten vid bottenpluggen, något det gör alltjämt kan jag tillägga). Det fick bli en tur till älven nedan Hammarforsen - nära och bra.

Dammluckorna stod öppna så det var ganska högt vatten. Jag inledde med att trolla mig uppströms från sjösättningsplatsen med en djupgående vobbler - jag höll mig i huvudfåran och hoppades på storöring förståss. Då vattnet var högt och strömmen stark åkte jag inte högre upp än i jämnhöjd med Pelle-nacken (man skulle kunna tro att detta är ett skämt - att Pelle-nacken är nåt jag hittat på - men så är det inte... kolla kartan får ni se). Väl där bytte jag taktik till att glida med strömmen, nära land på östra sidan älven, och spinnfiske med en Panter.

Spinnfisket gick över förväntan - redan första svepet gav en fin harr, en mindre harr som fick gå tillbaka och en tappat fisk. Det gick fort att glida igenom viken nedan Pelle-nacken och jag körde trolling upp till dess inledning - inte ett hugg. Nästa svep ner gav en skaplig öring samt ytterligare en tappad fisk - fantaskiskt kul!

Jag svepte av sträckan ett par gånger till med några mindre harrar som resultat och drog mig sedan ner mot ön mitt utan för sjösättningsplatsen. Spinnfisket fungerade ännu bättre här - jag kastade av kanten på utsidan ön och första svepet gav två matharrar och en mindre abborre som fick gå tillbaka.

Två svep till gav vardera en fin harr i båten, samt några småharrar, och sedan kändes det lagom att ge sig för kvällen - sex harrar och en öring till kommande middagar kändes alldeles lämpligt. Lite lustigt att jag inte hade ett enda hugg på trolling, när jag åkte mig i läge för en ny drift när jag fiskat av ett av de heta områdena för kvällen. Inte så att jag klagar... det är ju fantastiskt kul att få fina fiskar på ett UL-spö.

2009-05-24 - Gesunden

I går blev det ett rejält fiskepass i Gesunden för mig och Fredde Foto - det blev sex timmar i båten.

Vi ägnade oss till största del åt trolling med relativt djupgående wobblers - en spännande fiskemetod då man aldrig vet riktigt vad som hugger när det hugger... det kan ju vara en stor öring! Nu högg aldrig den stora öringen, men väl ett gäng skapliga gäddor och en i lite öring mindre format (dock matnyttig).

Mitt i passet avbröt vi trollingen för lite kastande efter abborre i ett par intressanta vikar - något som gick ganska bra och två av borrarna var stora nog att spara.

En trevlig fiskedag trots att den stora öringen inte ville visa sig - en del spännande hugg, skapligt väder under större delen av tiden och lite fisk hem till kommande middagar.

2009-05-21 - Fisksjön

I dag hade vi en liten intern träningsturnering inför kommande gäddfisketävlingar. Jag och Minken, förstärkta med Vildmannen, i en båt mot Pelle och Dalle, förstärkta med Fredde Foto, i en annan.

Vi tävlade under fyra timmar och flest meter gädda vann - vi summerade alltså längden på den gädda vi fick och räknade bara gäddor över 50 cm.

Fisket var väl sisådär... gäddorna var ganska tröga och det var ganska långt mellan huggen. När de fyra timmarna var slut hade jag fått tre, minken två och Vildmannen en mätbar gädda. Förutom dessa fick vi även några under 50 cm. Minken fick dagens största - en fet gädda på 80 cm. Vi kom upp i ungefär 4 meter gädda. Jag fick två av mina tre över halvmetern på Jerk-bait, resten av fångsten togs på skeddrag.

Hur gick då tävlingen? Nja, det gick väl sisådär - i den andra båten hade de lyckats samla ihop närmare dubbelt så många meter gädda som oss... men vi blev iallafall inte lika ifrånfiskade som när vi hade motsvarande träningsturnering i fjol - ett fall frammåt får man väl ändå säga.

2009-05-19 - Rekognosering

I går kväll var jag ute och åkte runt lite - kollade lite nya ställen och så. Besökte bland annat älven alldeles nedan Gammelänge kraftverk, och den ser onekligen riktigt fin ut där. Har hört en del om fisket där tidigare och det har gjort mig nyfiken - dessutom skadar det ju inte med fler alternativ för fisket i älven.

Har aldrig fiskat där själv, men det måste jag nog göra i år - måste bara invänta att vattnet sjunker undan något då vi fortfarande har lite vårflod här.

Avstod fiske till förmån för fotografering denna gång, men nästa gång jag besöker strömmen nedan Gammelänge är jag garanterat laddad med diverse spön.

2009-05-17 - Tränigsläger i Kälsjön

Det börjar bli dags att slipa formen inför kommande gäddfisketävlingar, och igår försökte vi oss på det via en liten intern gäddfisketävling i Kälsjön - en för mig ny bekantskap i skogen ovan Håsjö.

Vi var fyra ekipage som under fyra timmar försökte ta så mycket gädda som möjligt. I min båt hade jag med mig Fredde Foto och vi lyckades lura fem gäddor under dessa timmar, Fredde tog tre av dom. Med detta resultat kom vi på andra plats i vår lilla tävling - Minkens ekipage hade också fått fem gäddor, men lite större än oss, så de segrade. Pelle och Dalle fick tre gäddor och Oves ekipage fick endast en. Då de var tre personer i Minkens båt så räknar jag nog mig och Fredde som moraliska segrare :-)

Kälsjön var, trots det tröga fisket, en trevlig bekantskap - lämpligt stor sjö i vacker miljö. Vattnet var fortfarande väldigt kallt och det känns som att Gäddan inte riktigt kommit igång än.

2009-05-15 - Ljustorpsån

"Det är bra fiske i torpingen nu - jag kan nästan garantera att vi får fisk" - sa Räven till mig på telefon i början av veckan, så när jag ändå skulle till Sundsvall passade jag på att i går kväll stanna kvar för fiske.

Nu blev det dock som det allt för ofta brukar bli när jag besöker Ljustorpsån de senaste åren - det blev ingenting!

Vi fiskade ganska ganska hårt under fem timmar - ett fiske som resulterade i ett hugg för min del, och ingen känning alls för Räven. Vi pratade med en del andra fiskare efter ån, och såg ytterligare några. Ingen av de vi pratade med hade känt något, och vi såg heller ingen få någon fisk - en kväll då öringen inte alls var på hugget alltså.

Man lär sig ju alltid något, och denna kväll lärde jag mig att ta Rävens garantier med en stor nypa salt (eller; "lärde mig"... det visste jag väl redan egentligen... men jag blev åtminstone påmind).

2009-05-10 - Höksberget

Tog med mig sonen på en liten utflykt under eftermiddagen idag - det blev en tur till Höksbergstjärn för att kolla läget lite.

Vi kastade lite under kanske en timme, och det gick riktigt bra för Anders med kastandet. Klart det jäklades lite, men humöret var på topp och det enda som fattades var det där hugget som hade varit så kul om det kommit.

Det var till synes helt dött i tjärnen - inte en känning, och inte ett enda vak. Det är nog väl tidigt för fiske i tjärnen - lite längre fram i maj bör det ha kommit igång och även vaka lite här och där.

Trevlig tripp ändå då sonen visar gott gry och inte blev less så snabbt som man kanske kunnat frukta... ser bra ut inför framtiden :-)

2009-05-09 - Motorproblem och högvatten

Det är rejält med vårflod just nu, och det visar sig tydligt i älven där det är länge sedan dammluckorna var stängda. Vattennivån nedan Hammarforsen är nog ungefär en meter för högt för att man ska kunna räkna med ett vettigt fiske - men med fint väder och ganska länge sedan senaste fisket så gick det inte att hålla sig...

Tyckte det var dags för säsongens första båtfisketur i älven och hade planerat att åka en bit nedströms där kanske högvattnet påverkar lite mindre. Lastade båt samt för en gångs skull 10-hästaren och tog med mig Fredde Foto för fisketuren som alltså skulle leta sig nedströms. Tänkte att 10-hästaren, i stället för min Evinrude på 7,5 hästar som jag alltid använder annars, skulle passa bra idag då det kanske skulle bli lite åkande, men det visade vara en stor felsatsning. Motorrn startade utan problem och kändes pigg, men vi hade inte åkt länge innan det började ryka oroväckande under motorkåpan och motorn tappade kraft och slutligen stannade. Det tog oss ganska lång tid innan vi lyckats ta oss till bilen igen, men skam den som ger sig... jag hämta den pålitliga Evinruden, och väl med den på plats kunde vi så äntligen börja fiska lite.

Då de inledande problemet tagit mycket tid, och vi båda hade middagsarrangemang att passa tiden till, så fick det planerade fisket en bit nedströms bytas mot lite fiske i närområdet - vi trollade efter gädda runt ön precis nära bilen men utan resultat. Just nedströms ön som ligger där brukar man alltid kunna lura någon gädda, men inte idag - det är nog till och med för högt vatten för gäddan just nu...

2009-04-26 - På äventyr i Norge

Det är många år sedan jag provade på havsfiske, och de negativa vibbarna jag kände efter senaste resan har bleknat med åren (se artikeln Havsfiske). När idén kläcktes om att vårt gäddfiskelag skulle ta oss en lagmoralsstärkande fisketur västerut så kändes den sålunda helt rätt. Målet fick bli en långhelg vid Einvika i Flatanger, från torsdag till söndag.

Vi kom fram vid lunchtid i torsdags, Pelle och Dalle som fiskat där flera gånger förut, och Minken och jag som var där för första gången. Vi möttes av en vacker miljö, ett fantastiskt väder och... ett trögt fiske! Pelle och Dalle hade eldat upp förväntningarna inför resan ganska hårt, men det fina fisket de beskrivit såg vi intet av - det blev en och annan sej och torsk, men det var långt mellan huggen och när man väl fann något som liknade ett stim på ekolodet var det svårt att få fisken att ta.

Även de övriga gästerna hade det tufft och så fortsatte det hela resan. Det blev lite ströfångster då och då, mest sej och torsk men även några långor och koljor. Bland övriga fiskare på campen fann vi bland annat ett gäng från Bispgården med omnejd... världen är bra liten ibland.

Om fredagens fiske finns inte så mycket att förtälja - det fortsatte vara trögt, vädret var sämre och det regnade en hel del, och jag fiskade bort ett gäng pirkar med tillhörande tackel. Inte den bästa av fiskedagar man upplevt helt enkelt.

På lördagen var det sol igen och sista dagens fiske (söndagen var en ren resdag) - upp i ottan och ut igen. Det började inte särskilt bra kan man lungt säga med ett bottennapp som slutade i ett spöbrott och ytterligare en tappad pirk. Det här med havsfiske kändes helt tydligt inte som min grej i det läget. Det blev dock lite bättre när jag en stund senare fick det som skulle visa sig bli vår klart största fisk - en torsk på 3½ kilo. Den var ganska överlägset största fisken vilket ju säger en hel del om hur trögt fisket faktiskt var... enligt Pelle och Dalle brukar i själva verket medelvikten kunna ligga i dom trakterna när fisket är "mer normalt".

Efter en fantastisk lunch - Minken snodde ihop en fiskgryta på färsk sej och kolja - och lite sightseeing åkte vi ut på resans sista tur. Denna tur blev den klart bästa efter att jag, less efter att ha fiskat bort ännu en pirk, mest gått över till fiske med wobbler och lite trolling så snart tillfälle gavs. Det visade sig att trollingen var nyckeln och snart hade vi helt gått över till den metoden. Trollingen gav hyfsat med mindre torsk och sej, och det var riktigt roligt. När vi efter turen pratade med de andra gästerna så hade dom haft det lika trögt som tidigare, så vi fick in en riktig fullträff under rådande förutsättningar.

Efter en god middag och välbehövlig sömn gick söndagen åt till att packa ihop och åka hem. Med oss i bilen hade vi någonstans i trakterna av 15-20 kilo fiskfilé att dela på. Är fisket skapligt ska man kunna få ihop detta resultat per person. Tack vare trevligt sällskap, bra boende i vacker miljö samt de positiva minnen som fisket under lördagseftermiddagen gav, så är totalintrycket ändå ganska positivt, och det är inte säkert att det behöver dröja i närmare tio år till nästa tur denna gång.

2009-04-14 - Indalsälven

Hade inte tänkt fiska idag egentligen... men fram på kvällningen, när jag gick ut och kände efter hur vädret var, blev suget alltför stort. Jag bestämde mig för att göra ett snabbt besök vid älven, på samma ställe som vi fick fisk på igår.

Jag kom ner strax före åtta. Älven var flera decimeter högre än igår - tydligen hade de släppt på en del vatten i kraftverket. Det var mulet, men helt vindstilla och en ganska behaglig temperatur i luften.

Det tog inte mer än kanske tio minuter innan det högg - en fin harr som stred ganska tappert. Det var en ärrad kämpe som hade huggit - som man ser på bilden hade den en ganska färsk skada från ett förmodat gäddangrepp. Jag fiskade kanske en kvart ytterligare, men utan resultat - en kort och trevlig liten kvällstur.

Man är nog ganska bortskämd egentligen - det tar fyra minuter från vardagsrummet till ett fint harrställe, förutsatt att man vet vart man har sina fiskegrejjer stående... jag klockade idag :-)

2009-04-13 - Påskfiske

Det har varit en fin påskhelg med mycket god mat och dryck, trevliga besök, och även en del fiske att redovisa.

Påskafton
Besök av svärmor Brigitta och hennes Hasse. Det var riktigt varmt och soligt så på eftermiddagen tog jag med Hasse, en inbiten jägare men inte så mycket fiskare, ner till älven.

Vi fiskade en stund, men när Hasse fiskat bort sitt drag ville han hellre åka hem och ta en pilsner, och så fick det bli. Vi hade ingen känning av fisk på den timme vi var ute.

Påskdagen

Liksom dagen innan riktigt varmt och skönt väder. Jag och Fredde foto åkte efter lunchtid ner till älven, till samma gamla vanliga ställe.

Vi kämpade på i ett par timmar och testade en hel del olika beten; spinnare, skeddrag, jigg och wobbler. Den enda möjliga kontakten av fisk hade jag på ett orange skeddrag, men om det verkligen var en fisk som var på är lite osäkert - det kändes så, men med bara ett par ryck i spöet kan man inte vara säker.

Annandag påsk

Skam den som ger sig - trots de tidigare dagarnas magra resultat försökte vi igen, jag och Fredde Foto. Denna gång valde vi Hammarstrandssidan av älven, strax nedan kraftverket, och det skulle visa sig vara ett bra drag.

Det gick trögt även denna dag, men vi lyckades i alla fall få med oss varsinn fisk hem. Jag fisk en fin harr på en tregrams panter, och Fredde fick en öring i samma storlek (de var exakt lika långa) på en guldfärgad droppen.

Detta var de enda känningar vi hade under de två timmar vi var ute, men man får ju vara nöjd med att ha med sig en fin matfisk hem!

2009-04-06 - Indalsälven

Ett par plusgrader, snålblåst och regn i luften... trots det blev det lite fiske igår. Jag och Fredde Foto tog en tripp till älven för att kasta lite spinn. Vi började med att åka till Krångede kraftverk och lite fiske mellan inloppet till kraftverket och Krångede naturcamping. Då sträckan är ganska enformig - det blir fort väldigt djupt och några grundare vikar finns inte att hitta - uppehöll vi oss inte så länge där. Det kändes helt enkelt inte vidare hett.

Istället begav vi oss till nedan Hammarforsen, och samma vikar som gav fångst vid årets första fisketur (se nedan). Här kändes det inledningsvis mycket hetare, men vad hjälpte det - inte ett hugg. Känslan är att det nog behövs klart finare väder när man fiskar denna årstid - lite sol och värme som värmer upp vattnet i vikarna.

Så nu kommer jag nog att avvakta lite värme innan nästa tripp till älven.

2009-03-26 - Pelles Fiske i fiskepressen!

Pelles Fiske figurerar i senaste numret av Fiskejournalen (nummer 4 2009). Tidskriften listar ett antal av Sveriges bästa harrvatten och där ingår Stora Harrträsket. I informationen om träsket omnämns Pelles Fiske som en "informativ privat sida" och det pushas för Pelles Fiskes träsketserie.

Tyvärr har de inte riktigt hängt med i svängarna och återger min gamla webbadress till sidan, men intresserade lär nog hitta hit ändå :-)

2009-03-15 - säsongens första fisketur!

Äntligen! Äntligen fint väder - någon plusgrad, sol och endast lätt vind. Det gick inte att hålla sig längre så efter lunch åkte jag och Fredde Foto till Indalsälven för att kasta lite. Älven är öppen nedan kraftverket och vi pulsade i den meterdjupa snön ner till stranden för säsongens första fisketur.

Vi inledde med att kasta i den övre viken, men jag drog mig ganska snart nedströms till nästa vik - en vik som sommartid ofta levererar båda harr och abborre. Jag fiskade en stund med mitt UL-spö och en liten Panter utan resultat, och bytte sedan till ett tyngre spö apterat med en Toby - något som skulle visa sig vara lyckosamt.

Det var kanske i femte kastet det hände - säsongens första kontakt med fisk! Jag tittade ner i det klara vattnet och följde Tobyns vickande väg in mot spötoppen när jag plötsligt såg att något följde efter - en öring! Jag hade nästan fiskat ut kastet helt, och fisken hade inte huggit... vad göra?

Med kanske en meter lina ute lät jag draget stanna upp, för att sedan föra det fram och tillbaka förbi fisken med en åtta-linkande rörelse, och i den andra åttan högg den - jag lyckades reta den rackaren till hugg! Säsongens första fångst blev en fin matfisk och en härlig upplevelse - en premiärtur som bara spär på fiskesuget ytterligare inför sommaren.

Någon mer fiskkontakt blev det inte, och efter ett par timmar gav vi oss.

2009-01-01 - årets första inlägg

Fiskeåret 2008 är till ända och ett nytt år med nya spännande fisketurer har precis kommit igång....

Fiskeåret 2008 kan ni läsa om här.