Fiskeåret 2008

Följ Harran under fiskeåret 2008 - varje fisketur (samt en del andra fiskerelaterade händelser) kommer att dokumenteras här i text, bild.

2008-10-26 - Sista rycket?!

Det är höst och det är sällan tid för fiske - jobb i veckorna och älgjakt på helgerna. Jag har dock oftast med mig ett spö i bilen, om det skulle dyka upp ett tillfälle att kasta några kast.

I dag blev det ett sådant tillfälle. Det var underbart väder och vi avbröt jakten ganska tidigt, så för en gångs skull fick jag lite tid över till en liten avstickare på väg hem. Jag begav mig till ett intressant fiskeställe (lite hemligt dock) där jag länge funderat på att testa lite spinnfiske. Hade för dagen med mig ett Panterapterat kastspö och det tog bara några minuter innan det högg.

Det var en riktigt fin öring - inte vad jag väntat mig... kanske öring, men knappast i den storleken. Packade nöjd ihop utrustningen och for hem redan efter en kvart - jag var nöjd med fångsten och med att ha fått se vad en spinnare kunde uträtta på detta spännande fiskeställe. Inte omöjligt att detta var säsongens sista fisk och är det så, så slutade säsongen iallafall mycket bra!

2008-09-27 - Harrfiske

Det var riktigt bra väder i dag - av den förväntade höststormen sågs intet och det var riktigt skönt ute. Lite mulet, men i övrigt ganska varmt och nästan ingen vind alls. Jag åkte ut på Indalsälven, nedan Hammarforsen, strax efter lunchtid och tänkte mig dra lite harr. När jag kom ut fläktade det lite så det blev några trollingvarv nedan kraftverket - ett och annat hugg blev det, men det var harr, och även en öring, i det mindre formatet som behagade hugga. Lite spinnfiske med en tregrams Panter gav samma resultat - något enstaka hugg av mindre harr.

Klockan var väl efter tre och jag började ledsna - det kändes som att det inte skulle bli någon vidare fisketripp av detta. Jag styrde mig nedåt mot bilen och närmade mig ön utanför densamma när jag såg en del vak. Vinden hade mojnat och det var nästan helt stilla och visst vakade det runt ön, där det inte är mer än metern djupt. "Småfisk" tänkte jag, men tacklade ändå flugspöet för att prova några kast. Det tog ett par kast innan första vaket jag kastade på levererade, och så förvånad jag blev - det var ju inte alls småfisk som vakade, det var ju riktigt fin harr!

En timmes torrflugefiske gav ett femtontal harrar, av vilka jag sparade tre riktigt fina matfiskar. Ytterligare två fina harrar gick förlorade på grund av avsaknad av håv - det är lite stökigt att landa lite större fisk när man är själv i båten. De flugor som fungerade bäst för dagen var Arnemyran och Ismopuppa.

Det blev till slut en riktigt trevlig fisketur - torrflugefiske på vakande harr... fantastiskt kul!

2008-09-21 - Harrfiske

I dag hoppade vi över älgjakten, och då det var en så vacker dag - en solig och mycket fin höstdag - så blev det en fisketur på älven. Jag och Fredde Foto tuffade ut nedan Hammarforsen strax efter ett - solen värmde skönt, men det blåste lite för mycket för att det skulle vara perfekt. Hade det varit vindstilla kunde man kanske ha kunnat hoppas på vakande höstharrar, men av detta såg vi intet. Det blev istället trolling som vanligt, och det visade sig fungera ypperligt.

Vi alternerade mellan trolling och att glida med i strömmen och kasta av de intressanta strykorna. Inledningsvis hade vi en wobbler på ett spö och en Panter på det andra, men snart fick wobblern se sig förpassad till draglådan - Pantern var helt enkelt överlägsen idag.

Dryga två timmars fiske gav oss åtta sparade harrar i fint format - rejäla matfiskar. Förutom dessa fick vi endast en abborre och några småharrar såg vi inte alls till - märkligt, men det verkade som att det bara var den större harren som var på hugget... inte för att man klagar över det precis :-)

En härlig höstdag, en fin fångst och färsk harr till middag... livet är allt bra härligt ibland!

2008-09-08 - Älgjakt

Så har årets första älgjaktsvecka avslutats. Den gick bra i år - vi fick sju älgar till slaktboden. Har inte skjutit någon själv (än), men har fått se lite älg iallafall.

I torsdags skjöt Skurt en oxe på myren bredvid Hökbergstjärn och under tiden den hämtades med dragaren så passade jag på att kasta några kast i tjärnen. Det blev ett tiotal kast med en sjugrams Panter och jag lyckades faktiskt få en röding. Det blev färsk fisk till lunchen den dagen :-)

2008-08-27 - fiske-feber

Det kommande numret av tidskriften fiske-feber går i tryck i dagarna - håll utkik efter det då den kommer ut i butikerna! Där kommer ni nämligen finna ett kåseri från Snorsen i somras, med undertecknad som upphovsman!

2008-08-21 - Stora Harrträsket

Nyss hemkommen efter en fisketripp till Stora Harrträsket.

Tidigt tisdag morgon hämtade Nicke upp mig och vi gav oss iväg till träsket. Classe anlände norrifrån och strax efter lunch var vi inkvarterade i Siken. Eftermiddagen bjöd på ett fint fiskeväder - regntunga moln och en trevlig vind. Det blev en hel del spinnfiske på sjujävla-strykan och Östes - självklart med en Panter - och vi fick riktigt bra med fisk. Även flugtrolling gav en del och Den Enda var överlägsen på flugkastet - inte helt oväntat.

Den riktigt stora harren ville inte visa sig men flera fina matharrar fick sätta livet till.

Middagen blev fantastiskt god. Vi fileade harrarna och kryddade med salt, vitpeppar och torkad chili. Fileerna stektes i extrasaltat smör och slutligen slog vi i en skvätt grädde. Vi serverade fisken och såsen med kokt potatis och drack öl och virre till - fantastiskt gott!

Kvällsturen gick sisådär - visst fick vi en del fisk men inte i samma takt som under eftermiddagen.

Onsdagen bjöd på finare väder - trevligare att vara ute men klart sämre fiskeväder. Nickes kompis Marcus anslöt under dagen och vi fick kämpa ganska hårt för att få middagsharren. Det var Nicke som ordnade saken - han lyckades lura en riktigt fin harr som vi, tillsammans med en mindre, halstrade och åt på macka - smaskens.

Vädret blev bara bättre och bättre under dagen, och fisket i samma takt sämre och sämre. Vi tjurade på ett tag men till slut var det bara att ge upp och koncentrera sig på pilsnerdrickande i stället, och det var vi ganska bra på.

Torsdagen ägnades åt att packa ihop allt och hemresa, inget fiske alls alltså. Än en gång en trevlig resa till träsket - ett vatten man aldrig ledsnar på.

2008-08-18 - Ammerån

Det var ett tag sen jag gjorde en mer seriös fisketur till Ammerån - man börjar bli lite bekväm i allt detta båtfiske man håller på med :-)

Men i går var det dags igen. Jag och Fredde Foto kom ner till Vårv i halvsju-snåret och möttes av en Ammerå med lite vatten. Inga problem, bara man vet var fisken står - och det har jag ju skaplig koll på. Ett större problem var att det redan var tre fiskare där vilket gör att man inte är lika fri att välja fiskeställen.

Fisket var väl egentligen skapligt, trots att fisken inte kändes riktigt på hugget - det var ganska långt mellan huggen och den större harren ville inte sitta riktigt. Hade två kraftiga hugg under kvällen som kändes som riktigt fin fisk, men de ville alltså inte fastna på kroken. Det blev iallafall tre sparade matharrar för min del så man får vara nöjd. Fredde tog en matharr, men så är ju han tidvis upptagen med att fotografera en hel del :-)

När skymningen kom kläddes himlen i en vackert rosa färg, och med ens tvärdog fisket. Det är inte första gången det händer - en färgglad skymning är ofta lika hämmande som en kall rådimma över vattnet. Vi stannade inte kvar för att invänta nattfisket. Åkte hem och fileade harren istället - det blir en god middag i dag.

2008-08-15 - Öring

I kväll var det dags, i kväll skulle storöringen tillagas (se vad som hände 2008-08-01 nedan)!

På bilden ser ni de fantastiskt fina filébitarna som tillagades och som sedan förtärdes av mig och Fredde Foto (fattades väl bara annat - han var ju med när den togs) med familjer.

Det smakade fantastiskt gott, men hur den tillagades låter jag än så länge vara osagt - det kommer en receptartikel om detta senare!

2008-08-12 - Indalsälven

En varm och skön kväll - vindstilla, nästan molnfritt och varmt i luften. Klart man måste ut och fiska en sväng.

Det blev det närmsta alternativet, som så ofta - älven nedan Hammarforsen. Och, också det som så ofta, var det jag och Fredde Foto som gav oss ut - i sjusnåret kastade vi ut första kastet och trollade oss uppöver.

Det vakade lite sporadiskt och en del vak såg intressanta ut, så det blev lite torrflugefiske mellan trollingvarven. Fick en riktigt skaplig harr på torrt som ni ser på bilden, rensad, nedsaltad och på väg in i kylen för att förtäras i morgon.

I övrigt var det ganska segt - de borrar som högg var av det mindre formatet och endast en var stor nog att spara. Några fler torrflugeharrar blev det inte heller - bara ett par missade mothugg. En lite seg fiskekväll alltså som avslutades i tiosnåret - men med en fin harr och ett fantastiskt väder ändå helt ok!

2008-08-07 - Indalsälven

En riktigt fin kväll i går - ganska varmt, växlande molnighet och inte mycket vind - som jag spenderade delar av i båt nedan Hammarforsen. Svägerskan är på besök och jag lovade färsk fisk till morgondagens middag (i dag alltså).

Åkte ut i 6-snåret och inledde med lite trolling. Det var dock trögt så jag bytte taktik och kastade Panter vilket gick lite bättre; det högg en del öring varar en sparades till morgondagens middag.

Öringen slutade dock hugga efter en stund - hur skulle detta gå, skulle jag misslyckas med att leverera den utlovade middagen?

Det blev en diskret färgad wobbler och fiske mot andra sidan (Hammarstrandssidan) som blev räddningen. Den orangea wobblern som brukar fungera så bra var tydligen inte i abborrens smak denna gång, och efter bytet började det hugga. Med lodet som guide hittade jag ett område där det högg riktigt bra och vid 9-snåret kunde jag vända hemmåt med ett gäng fina matabborrar adderat till öringen - middagen är räddad!

2008-08-05 - Öringjakt

Gårdagen var väldigt blåsig, fram tills kvällningen då det mojnade och blev en klar och fin kväll. Jag och Fredde Foto gav oss ut på storöringsjakt på Gesunden igen.

Vi kom ut på sjön i niosnåret på kvällen och trollade oss upp efter kanten. Vi vände en god bit uppströms och trollade oss tillbaka - var tillbaks vid Naturcampingen vid midnatt.

Hur gick det då? Det gick väl som detta fiske oftats går - inte ett enda intressant hugg. Ett par småabborrar var allt...

2008-08-01 - Storöring

I går kväll var det dax för storöringjakt igen - denna gång i Gesunden. Jag och Fredde Foto sjösatte båten vid Krångede Naturcamping strax innan åtta på kvällen och trollade oss upp efter kanten med varsitt spö apterat med djupgående wobblers.

Gesunden är en väldig sjö - stor och djup. Vi höll oss efter kanten och försökte hålla oss där det var mellan 5 och 10 meter djupt - bitvis var det dock närmare 20 meter djupt bara ett tiotal meter från land. Första hugget var en liten abborre, knappt längre än wobblern. En stund senare drog det till rejält i spöet - tunga knyck - spänningen total tills... det visade sig vara en gädda. Väntan på storöringen gick vidare.

Ytterligare en bit uppströms, och ett par småabborrar senare, tog det tvärstopp för mitt drag. Bromsen skrek och jag stannade båten - ett solklart bottennapp. Jag vände båten och styrde upp den mot bottennappet men, märkligt nog var det svårt att pricka rätt - till slut trodde jag att det var en stor stock som satt på. Började pumpa in stocken som till slut ruskade på huvudet - det var ju ingen stock, det var ju en stor fisk! Mera pumpande och så fick vi se - det var en storöring som visade sig i ytan! Trots stor nervisitet gick landningen bra - äntligen var en av älvens storöringar överlistade.

Nöjda och glada lade vi till vid naturcampingen igen. Flera gäster kom och beundrade fångsten - det är tydligt att en så pass stor öring är lite speciellt.

2008-07-30 - Indalsälven

Jag och sonen åkte ut på älven ett par timmar i dag - denna gång på "det vanliga" stället nedan Hammarforsen. Varmt och soligt, riktigt hett egentligen, borde göra borrarna på hugget tycker man, men...

Vi både trollade och kastade men fick bara en firre; en abborre som Anders tog - hans första fisk!

Trots att det var ovanligt trögt blev det alltså en bra fisketur - känns lite speciellt när sonen fått sin första fisk!

2008-07-29 - Indalsälven

I dag gjorde vi en liten familjeutflykt i båten, frun, Anders och jag. Det börjar kännas dax att inviga sonen i fiskets fantastiska värld och för en gångs skull ville han följa med på en båttripp.

Det blev sjösättning ovan Hammarforsen idag - hann tack och lov se att det var poliskontroll vid brandstation så jag svängde ner direkt till vänster vid bron... misstänker att polisen kan ha både ett och annat att anmärka på när det gäller min båtvagn :-)

Vi begav oss i sakta mak uppströms - jag passade på att kasta ut en wobbler och trolla lite. Siktet var inställt på övre delen av Gevågs-stranden där jag sett lite aktivitet i vattnet när man passerat i bil (på vägen då såklart). Trollingen på vägen dit gav inget, men redan i tredje kastet gav Pantern en Abborre att spara. Anders och frun turades om med den urgamla utrustningen jag hittat åt sonen och frugan fick ett par mindre borrar - lite lustigt; de första fiskar hon någonsin fått! Man skulle kunna tro att någon som är gift med en sån fiskegalning som mig varit med lite förut, men så är alltså inte fallet.

Det blev ingen mer borre värd att spara och trollingen tillbaks gav heller inte något. Men en trevlig båttur med familjen iallafall.

Måste nog handla lite... en vettig nybörjarutrustning åt sonen istället för den 35 år gamla utrustningen han hade nu - något som inte kärvar och funkar skapligt att kasta med...

2008-07-26 - Indalsälven

I går var det en fantastiskt varm och fin sommardag - vindstilla, inte ett moln på himlen och inte långt från 30 plus. Jag och Fredde Foto kunde inte hålla oss och gav oss iväg ut på en kvällstur i älven. Strax innan 8 kom vi ut på älven nedan Hammarforsen - vattnet var spegelblankt, det var fortfarande riktigt varmt och mängder med insekter surrade över ytan.

Vi började trolla oss uppöver - på ett spö satt förståss en Panter och på det andra en ny liten orange wobbler som är tänkt som ersättare till min gamla favoritwobbler som är fruktansvärt sliten och som inte funkade alls dagen innan. Nu var huggen mer jämt fördelade och ju senare på kvällen det blev ju bättre fungerade wobblern.

Abborre, abborre och åter abborre - varken gäddda, harr, öring eller något annat ville hugga - bara abborre. Inte det sämsta det, men lite förvånande att inte ens en endaste harr högg. Många abborrar blev det och en hel del i skapligt format - vi sparade lika många fiskar som dagen innan och återutsatte minst lika många.

Sista timmen, när det började bli riktigt skumt, satte vi på lite tyngre, djupgående, wobbler och trollade efter storöring. Som vanligt när man gör så händer ingenting - att de ska vara så svåra att lura... för nog finns det en och annan.

Tror det blir en vilodag från fisket i dag... fast man ska väl aldrig vara säker... :-)

2008-07-24 - Indalsälven

Nu jäklar är det på G... högtrycket är på väg in! I dag var första dagen på länge med riktig värme i luften och då måste man ju testa älven - borrarna gillar ju värme och vi gillar ju att käka borre.

Jag och Fredde Foto gav oss ut på en eftermiddagstur nedan Hammarforsen. Harr och abborre var det primära, och då det blåste lite för mycket för att det skulle vaka med den intensitet man vill för att låta flugspöet tala så blev det istället trolling som fick inleda. På ett spö satt min favoritwobbler - wobblern som varit så bra i älven tidigare - och på det andra den nygamla favoriten Pantern. Lite kul att kolla vilket bete som egentligen är effektivast, åtminstone för dagen... och Pantern dominerade styggt!

Bra med fisk i farten - vi sparade 10 abborrar och 3 harrar och släppte tillbaka såväl harr, abborre och öring i mindre format. Pantern tog 11 av de sparade fiskarna - sanningen att säga så trollade vi inte hela tiden; vi kastade en del under fridrift och då hade vi Pantrar på båda spöna - men att säga annat än att Pantern rockade fett vore fel.

Ett par av firrarna var riktigt fina så i morgon blir det filead harr och abborre till middag.

2008-07-20 - Ammerån

Tog en liten sväng till Ammerån i kväll för att reka inför en guidening i morgon. Ån har stigit en del senaste veckan på grund av det ostadiga vädret och den korta stund jag fiskade (det kanske blev en timme) resulterade endast i lite småfisk.

Man kan ju i och för sig knappast vänta sig mer när man lite oinspirerat kastar av en ström under en tid på dygnet som sällan är bra - men jag hade helt enkelt inte energi för mer i kväll... kan det bero på gårdagens grillafton tro?!

2008-07-14 - Indalsälven

Äntligen lite roligare väder. Jag och Fredde Foto tog oss en båtsväng ut på älven, nedan Hammarforsen. Det vakade lite sporadiskt men, när jag skulle tackla flugspöet, så upptäckte jag att jag lämnat både tafsmaterial och flugask hemma. Hittade lite skumma flugor i botten på draglådan som jag knöt på trekastet från igår, men det ville inte fungera något vidare. Lyckades iallafall få en harr att ta på torrt - dock liten. Vi varvade flugkastandet med lite trolling men även det gick trögt, det högg lite då och då, men det var mest som stötar i dragen och fisken ville inte sitta.

Det som räddade dagen blev något som ni som läst min senaste artikel känner igen, Pantern! Efter att ha knutit på en Panter på ett spö så började det helt plötsligt hända saker - den tog under den sista timmens fiske såväl harr som öring och abborre. Det var inga stora exemplar men en borre och två harrar var åtminstone stora nog att ta hem till kvällens middag.

Middag på färsk fisk - fantastiskt gott!
Harrarna och abborren fileades och kryddades med fiskkrydda. Fileerna stektes hastigt på var sida i smör och därefter tillsattes sisådär en deciliter grädde och en liten skvätt mjölk. Lite mer av fiskkryddan och sen fick det sjuda några minuter.

Till detta serverades ris, kokt på vanligt sätt, förutom att istället för att salta vattnet så tillsatten en tärning grönsaksbuljong. Vi drack Eaglehawk till maten - ett skapligt vitt vin för sin prisklass.

Det är inget snack... fisk ska ätas färsk!

2008-07-14 - Ammerån

Brukar inte skriva om guideningar här, men för en gångs skull fiskade jag lite själv också, efter att den "ordinarie" guidening var klar. Det blev några timmars nattfiske vid Vårv och nedan Skeftes med magert resultat... det var ovanligt trögt och man kan bara spekulera i varför. Jag gissar på att det ostadiga vädret och det väderomslag som håller på just nu är boven i dramat- i övrigt så var vattenståndet fint och vattentemperaturen inte alltför hög (om än något hög, men det innebär bara att man får leta fisken på lite andra ställen).

Inte alls omöjligt att fisket är klart bättre redan i kväll.

2008-07-08 - Hemma igen...

Hade tänkt åka direkt i morgon bitti från Sorsele, men vi tidigarelade hemfärden något då vi var ganska nöjda med fisket och hoppade över den planerade kvällsturen - kom alltså nyss hem då detta skrivs strax innan midnatt.

Mycket fiske har det blivit, och även mycket fisk. Om detta kommer det att skrivas i en artikel här på Pelles Fiske så ni får hålla er lite till tåls :-)

Som en aptitretare inför den artikeln följer nedan en intressant bildserie... känsliga läsare varnas...

2008-07-03 - Resfeber...

Bilen är packad sedan länge och nu går man bara och räknar timmarna innan man får ge sig iväg... Tidigt i morgon bitti bär det nämligen av till Sorsele och fiske i Sarveträsk och Snorsen!

Blir där till den 9:e så det blir "tyst" på Pelles Fiske några dagar - fullödig rapportering utlovas dock efter hemkomst.

2008-07-01 - Indalsälven

Tog en par timmars kvällstur på älven nedan Hammarforsen - testade mitt nya ekolod. Mycket intressant - en stryka jag trott det kanske varit max 3 meter djupt visade sig vara 9 meter - lodet kommer att vara till stor nytta vid kommande fisken.

Själva fisket då? Nja, det var trögt. Det var mycket vatten och dåligt med vak trots mycket insekter i farten - det behöver nog sjunka undan ett par decimeter åtminstone. Det blev iallafall en abborre i tillräckligt format för att ta hem - den ska nog få hamna i röken i morgon.

2008-06-29 - Hektisk helg

Efter en period av tråkigt väder (framförallt väldigt blåsigt) blev det i fredags klart bättre - blåsten lugnade ner sig markant och det blev varmare i luften. Tur det med tanke på den hektiska helg som låg framför mig - guidening både fredag och lördag, Gäddjakten i Höglunda på lördagen samt även lite eget fiske i Ammerån lördag natt.

Gäddjakten i Höglunda och Team Pike ConQuers var för första gången under säsongen helt ordinarie - jag, Minken, Pelle och Dalle. Mitt hektiska schema under helgen gjorde att jag fick hoppa över för- och efterarbetet och bara koncentrera mig på själva fisket. Jag blev upplockad, och senare avsläppt, vid bron vid Fiskviken och det var där vi höll oss hela tävlingen.

Det gick ganska trögt, framförallt på de grundare delarna av Fiskviken där man med facit i hand kan konstatera att vi spenderade alltför mycket tid. Då vattentemperaturen var över 16 grader kan man gissa att gäddan ville hålla till på lite djupare partier och det var just där vi fick merparten av vår fångst - jag lyckades lura 4 gäddor, Pelle och Dalle 3 var och Minken 2. Jerk var inte riktigt lika dominerande som tidigare och jag fick tre av mina fyra gäddor på en gäddfärgad Bomber. De flesta gäddor var små, men Dalles fyrakilos gjorde gott åt medelvikten och vi fick ihop strax över 15 kilo totalt. Detta räckte till en 11:e plats i det 28 ekipage stora startfältet (klicka här för komplett resultatlista). Vinnande laget, Team Nybuan, var överlägsna - de hade nästan 43 kilo gädda och var mer än tio kilo före tvåan.

Efter lördagens guidening var jag bara tvungen att fiska lite själv. Anledningen var att vi höll till på den kvoterade sträckan mellan Moan och Baracken, och då måste man ju passa på. Det blev ett par timmars fiske för egen del, dels vid Danielholmen och dels vid Blomgrundet. Vid Danielholmen vakade det en hel del och fisken högg skapligt bra - fick ett tiotal harrar, men ingen större. Blomgrundet gav ungefär samma resultat - skapligt mycket fisk i farten men ingen stor.

Två timmars fiske kan summeras i ett tjugotal harrar av vilka de största åtminstone kan klassas som matfisk. Den kvoterade sträckan verkar hålla ganska mycket mer harr per ytenhet än övriga ån, och även medelvikten verkar lite högre. Men, precis som överallt i ån, är den mindre harren i numerärt överläge och man får ta ganska många sådana innan man får en stor (ett faktum som delas av många vatten).

2008-06-22 - Ammerån

I går kväll var det dags för en riktig nattfisketur i ån. Det hade varit ostadigt väder hela dagen - spridda skurar och en del vind - men sent igår kväll lugnade vinden ner sig och regnskurarna avtog. I samband med det sjönk även temperaturen flera grader så när vi kom fram till ån strax efter 23 så började en tung dimma dra in över vattnet.

Som alla vet så verkar detta oftast negativt på fisket och så också denna gång - det blev bara en handfull småharrar och redan runt halv ett gav vi upp...

2008-06-19 - Indalsälven

Gjorde en liten sväng ut på älven idag, nedan Hammarforsen. Förhoppningen var att det skulle vaka lite harr, och när jag kom ut på älven verkade alla förutsättningar finnas - varmt och fint väder, mycket insekter i luften - men... de hade öppnat dammluckorna i älven under dagen och vattenståndet var mycket högt. Att bege sig uppströms mot de säkra harrstrykorna var bara att glömma så istället åkte jag nedströms till Halåns utlopp.

Inga vak där heller så istället fick det bli lite trolling och det gick sisådär iallafall - ett gäng abborrar och en gädda blev dagens skörd. Inget större att rapportera - alltså en sisådär fisketur som ändå bjöd på en del hugg.

Åkte hem redan efter ett par timmar - fullt upp att förbereda för midsommarfirandet :-)

2008-06-17 - Ammerån

I går blev det en sväng till Ammerån. Jag och Fredde Foto begav oss till Vårv och var framme vid 10-tiden på kvällen. Fortfarande lite väl högt vattenstånd, men annars var förutsättningarna bra - en hel del insekter i luften. Som vanligt lät jag tre femtedelar av Ammeråserien inta trekastet.

Fisken var skapligt på hugget, dock utan att de större harrarna visade sig. Jag fick nog kring 20 fiskar av vilka tre låg precis på undre gränsen till att kallas matfisk. Jag har märkt att jag nuförtiden släpper tillbaka dessa - för några år sedan hade de nog åkt ner i konten. Man har väl blivit bortskämd och vill inte ta hem fisk som inte fungerar bra att filéa.

Vi avslutade nedströms Skeftes med ytterligare några småfiskar. Hade ett våldsamt hugg av något som gick upp i ytan och slog sig lös - såg på håll ut som en skaplig öring. Generellt var andelen öring ovanligt stor - kanske 1/3 av det vi fick upp var öring. Glädjande att se att tillväxten på öring verkar så bra nu jämfört med tidigare.

Vi höll inte ut till den tid på dygnet som i regel är hetast och begav oss hemmåt redan vid midnatt - skall orka passa sonen hela dagen i dag och det går inte utan ett visst mått av sömn. Hade vi hållit ut några timmar till är det inte omöjligt att man ätit harr till middag idag. Känns som att fisket kommer att vara skapligt en tid nu, om väder och vind inte ställer till det för mycket, så det blir nog snart dax för en tur till ån igen.

2008-06-15 - Gesunden

Det har gått några dagar sedan senaste fisketuren så nu var man lite sugen... Jag, Dalle, Minken och Kim åkte till Gesunden för att träna lite inför Gäddjakten den 28:e.

Det gick uselt... Kim var den enda som lyckades få en gädda, en lite rackare, och jag blev less och ägnade mig bitvis åt att dra upp småabborre.

Tror det blir Ammerån i morgon...

2008-06-09 - Storsloken - slutresultat

Nu är slutresultatet redovisat och det visar sig att vi, Team Pike ConQuers, slutade på en god sjundeplats - vi kan inte annat än vara nöjda! Hade vi fått upp de gäddor vi tappade hade vi hamnat topp tre :-)

Hela resultatlistan finner ni här.

2008-06-08 - Storsloken

I går gick årets upplaga av gäddturneringen Storsloken av stapeln och självklart var Team Pike ConQuers ett av lagen på startlinjen. Besättningen bestod av mig, Minken, Dalle och vildmannen från Dorotea som ersatte Pelle - hur man kan välja rally före fiske är för mig obegripligt men Pelle gjorde hursomhelst det...

Vår taktik var att göra ungefär som förra året och fiska av vikarna i närområdet så när starten gick tog vi det ganska lungt - merparten av de 99 ekipage som kommit till start drog som vanligt iväg uppströms och snart var vi nästan ensamma kvar strax ovan startområdet.

Jag hade fixat i ordning min Jerk-utrustning och gick ut hårt - redan första timmen hade jag landat fem gäddor. Minken fick byta namn till håvmästaren när han fick ta hand om att borda och avliva fångsten - en uppgift han skötte fint. Emellanåt fick dock även Minken göra ett och annat kast och han stod för dagens största gädda i laget.

Timmarna runt lunchtid var tröga men en liten spurt sista timmen gav oss en total fångst på 33 kilo - jag fick 8 gäddor, Dalle 5 och Minken och Vildmannen 4 var. Jerk-fisket dominerade klart - känns mer och mer som den klart effektivaste metoden för gäddfiske.

Hur långt upp i prislistan våra 33 kilo räckte vet jag inte än - slutresultatet är ännu inte publicerat på storsloken.se så jag får återkomma till det. Vann gjorde Team Hängut med 65 kilo gädda - klart överlägsna då tvåan och trean hade ungefär 43 respektive 40 kilo. Störst gädda togs av Team Best - en best på 8,5 kilo. Totalt drogs det upp lite drygt ett ton gädda denna dag.

2008-06-06 - Fisksjön

Nationaldagen firades med fiske i Fisksjön, fungerade även som uppladdning inför Storsloken i morgon. Vi körde en liten fisketävling helt enkelt, en båt med mig, Minken och Vildmannen från Dorotea och en båt med Pelle och Dalle. Vi körde enligt reglerna i Storsloken, Catch n' Kill fiske mellan 10 och 14 - flest kilo vinner.

I vår båt fiskade vi traditionellt, lite trolling uppblandat med kast med wobblers och skeddrag (min nya Jerk-utrustning krånglade lite så den fick vila i dag) och vi tyckte det gick hyfsat, även om det kändes som att gäddan var ganska slö. Jag och vildmannen fick varsinn skaplig gädda väl över femkilosstrecket och i övrigt högg det lite då och då - vi fick ihop sammanlagt 21 kilo gädda.

Pelle och Dalle Jerk-fiskade hela tiden och... fiskade skiten ur oss! De drog totalt 57 kilo under de fyra timmar vi höll på!

I morgon får jag nog se till att jag har min Jerk-utrustning i ordning helt enkelt...

2008-06-04 - Singssjön

Den panikbeställda Jerk-utrustningen har kommit så ikväll fick det bli en tur till Singssjön för att se om den fungerade. Upptäckte att det inte är alldeles enkelt - hade svårt att kroka gäddan med det spett till spö som Jerk-spöet är - krävs lite teknikträning innan det sitter gissar jag. Fick en del gädda på Zalt iallafall med en mer "normal" utrustning.

Det känns iallafall som att Jerk-fiske kan bli riktigt intressant när man börjar lära sig - just nu står man ju på noll.

2008-06-03 - Indalsälven

Då Ammerån fortfarande är mycket hög får man fiska annat, så jag och Fredde Foto tog oss en tur på älven nedströms Hammarforsen i kväll. Vi tänkte oss försöka lura en storöring, men efter 1½ timmes trolling utan minsta tillstymmelse till hugg blev vi less - att det ska vara så svårt att hitta öringarna. Vi avslutade med lite gäddfiske och det gick bättre - det blev några gäddor, men ingen av större kaliber.

Lite anmärkningsvärt att vi inte fick en endaste abborre ... det är väl för kallt i vattnet fortfarande.

2008-06-02 - Lits-gäddan

I går så drog då tävlingssäsongen igång! Vi var fyra förväntansfulla lagmedlemmar som i ottan begav oss i väg mot Lit; Kapten Dalle, Minken, Fredde Foto och jag. Fantastiskt väder - nästan för varmt - men ändock färre deltagare än i fjol. Kan kanske bero på att tävlingen inte ingår i en cup som var fallet förra året.

Startskottet gick kl. 10:00 och redan efter 5 minuter fick Minken första gäddan när vi trollade oss ut ur startområdet. En bra start men... sedan blev det trögt! Gäddan var inte särskilt på hugget och det enda som fungerade under resten av tävlingen var Jerk-fiske. Dalle hade rätt utrustning och beten för detta fiske och han lyckades lura fem gäddor med den metoden - vi andra fick ingenting! När klockan blev 14:00 och tävlingen avslutades kunde vi väga in c:a 9,6 kilo gädda. Detta räckte till elfte plats bland de 23 ekipage som slutförde tävlingen - totalt togs 222 kilo gädda. Segrade gjorde Team Harbäcken, totalt överlägsna med c:a 40 kilo Gädda! Enligt uppgift körde dom stenhårt med Jerk-bait. Tvåorna hade c:a 15 kilo vilket visar hur överlägsna det vinnande laget var.

Redan på lördag är det dags för nästa tävling, Storsloken, och då får man hoppas att det går bättre (jag panikbeställde en Jerk-utrustning på nätet i går) :-)

2008-05-29 - Träning

Bara dagar kvar till säsongens första tävling, Lits-gäddan, och igår körde vi (iallafall tre av oss i laget) ett rejält träningspass i Singssjön. Det gick klart bättre, framförallt för min del, än vid det förra träningspasset; Jag och Minken fick 7 gäddor var och Dalle 5 på de fyra timmar vi var ute. Det ser alltså lovande ut inför söndagen :-)

2008-05-25 - Öringjakt

Fint väder igår - varmt, soligt och inte mycket vind. Det blev en båttur nedan Hammarforsen i försök att hitta den större öringen. Testade trolling med djupgående vobblers men utan lycka - när sedan bensinen tog slut (jag hade glömt att tanka) var det bara att ro iland och avbryta turen. Ett par timmars trivsamt båtkuskande blev det iallafall av det hela.

2008-05-18- Träning

Tävlingssäsongen närmar sig och igår var det dax för lite träning i Singsjön. Vi gav oss ut i två ekipage; jag och Dalle i en båt och Minken, Sandelin och en ny bekantskap, Ove, i den andra. En kasse pilsner och skapligt väder, om än något kallt, gjorde att vi trodde på lite skaplig gädda.

Vi hade inte trollat mer än kanske fem minuter när Dalle fick ett kraftigt hugg - det såg riktigt våldsamt ut men tyvärr släppte den snart. Det började ju bra men, så mycket bättre blev det inte... Dalle lyckades under kvällen lura två smågäddor till hugg när vi trollade runt och själv kände jag inte ett liv. Lite bättre gick det för det andra ekipaget och de fick väl 6-7 gäddor tillsammans under kvällen, men förutom en (som åtminstone nådde tre kilo) alla små.

Nej, fisket gick inget vidare, så efter några timmar koncentrerade vi oss på att dricka pilsner hemma hos Sandelin istället... och när det gäller att dricka pilsner så går det ju alltid bra... :-)

2008-05-14- Ljustorpsån

I går blev det lite havsöringsfiske i Ljustorpsån tillsammans med Räven och det gick som så ofta annars vid denna typ av fiske - inte ett liv! Mycket folk efter ån, men ingen som ens känt minsta dragning i linan bland de vi pratade med.. verkade inte vara rätt kväll alls alltså...

2008-05-13- fiske-feber!

Nu har den äntligen kommit!
Sök genast upp närmsat välsorterade tidningsbutik och köp senaste numret av tidskriften fiske-feber - där finner ni nämligen artikeln "Guide till Ammerån" signerad undertecknad!

2008-05-11- Öringjakt

Äntligen dax för lite seriöst fiske på hemmaplan!
Med mycket höga flöden i de flesta vattendrag runt i kring så fanns inte så många alternativ att välja på så det fick bli öringjakt i Indalsälven, närmare bestämt ovan Krångede kraftverk. Det blev ett par timmars trolling med förhoppningen att någon av älvens riktiga storöringar skulle hugga. Nu blev det inte så, men Minken lyckades iallafall lura en mat-öring så fisketuren får iallafall godkänt. En fantastiskt fin kväll och strålande väder vilket, enligt SMHI, tyvärr inte kommer att hålla i sig särskilt länge.

I dag ska jag nog ställa i ordning båten...

2008-04-26- Öland

Gjorde ett försök idag igen... men vädret var inte riktigt med mig. Det var lite molnigare i dag, och disigt över havet - det gör väl inte så mycket, men det var dessutom en klart starkare vind! Försökte mig på fiske från båten och tjurade faktiskt på i närmare två timmar, men på den tiden blev det inte många vettiga kast gjorda. Den mesta tiden ägnades åt att försöka ro sig i position - en position man snabbt blåste bort från - det behövs definitivt ett ankare. En mycket trolig fiskkänning vid trolling (i ett av alla försök att ro mig i läge) är dagens enda intressanta händelse.

Hur den numer omtalade båten ser ut ser ni nedan...

2008-04-25 - Öland

Idag var det dags att trotsa vindbyarna (det var inte så farligt idag) och ge sig ut till havs i den lånade båten - en liten plasteka med alldeles för stora åror och som inte rymmer mycket mer än en person... spännande bara det!

Jag gav mig ut strax innan klockan slagit två på eftermiddagen och inledde med lite trolling för att närma mig det ställe där jag fått öring förut - ett område med kuperad bottenstruktur som öringen verkar gilla. Det blåste snett mot land så båten gled i ganska lämplig fart och riktning förbi det område jag tror mest på, som jag fiskade av meddelst spinnfiske. En stund senare var det dax att ro i läge igen - solen sken och vinden var alltjämt ganska snäll, men även de minsta dyningarna märks i den lilla båten.

Åter i position och kastningen återupptas - som vanligt ser jag inga andra fiskare ute när jag ser mig omkring vilket känns lite märkligt då det uppenbarligen ofta finns en del öring i området, och så även denna gång! Jag vevade in ganska långsamt, med tanke på det kalla vattnet, när det kändes att något hände ute vid min kustwobbler. Det gör det ju ganska ofta, men denna gång var det inget sjögräs - istället fick jag känna de bekanta knycken från en fast fisk. Inledningsvis följde den med ganska snällt, men när den började komma nära båten blev det livligare och det tog en god stund innan jag lyckades landa fisken - en fantastiskt vacker havsöring i perfekt kondition, och skapligt stor dessutom!

Nöjd med fångsten lät jag fisket vara för dagen, men förhoppningsvis blir det någon mer tur ner till havet innan vi åker hem.

2008-04-23 - Öland

Lite mindre blåst idag, men fortfarande för mycket för att man ska kunna vada ut en bit (som behövs) - kastade en halvtimme från en pir men som väntat utan resultat. Kommer dock att kunna låna en båt... ska nog försöka mig på lite båtfiske någon av de närmsta dagarna om det inte blåser alltför mycket.

Hursomhelst är det vackert på Öland, som ni ser nedan...

2008-04-22 - Öland

Efter drygt 11 timmars bilresa i söndags och vilodag (nåja... PC'n är med och jobbet blir man inte av med...) var det tänkt att jag skulle hinna kasta efter lite öring idag. Av detta blev intet då det har blåst något fruktansvärt hela dagen - var faktiskt ner till havet en snabbis, men man insåg snabbt att det kört. Får hoppas på lite lugnare väder framöver - förhoppningsvis blir det ändå lite fiske innan vi åker hem.

En annan, mer glädjande, sak; i nästa nummer av Fiske-feber kommer man att finna en fyllig artikel om fisket i Ammerån, signerad... ja, gissa! :-)
Missa inte det - ska enligt uppgift komma ut i mitten av maj.

2008-04-06 - säsongens första kast

Kring 10 plus, sol och vindstilla - i dag gick det inte att hålla sig längre, jag bara var tvungen att få ut och kasta lite!

Sagt och gjort, efter lunch grabbade jag tag i ett kastspö, min draglåda och kastade mig in i bilen - gav mig iväg ner till älven, nedströms Hammarforsen. Fantastiskt skönt i solen och jag såg till och med en dagslända flyga förbi - den måste väl ändå ha vaknat lite för tidigt? Har ingen aning om det är någon mening alls att fiska i älven vid denna tid på året, men man måste ju försöka iallafall - och det gjorde jag en hel timme. Inte ett hugg förståss och när solen gick i moln och en kall vind började ta fart gav jag upp för dagen - skönt att få kasta lite iallafall, men förmodligen väl tidigt på säsongen...

2008-01-03 - ett första inlägg

Så var denna nya avdelning av Pelles Fiske "driftsatt" - en slags fiskeblogg på nätet där vi kommer att få följa mina öden och äventyr vid allehanda fiskevatten.

Pimpelfiske är inte min grej, så det kan kanske dröja lite innan första fisketrippen kommer att avhandlas.