Pirtimes - vid jokkens strandkant

Text: Per Persson
Foto: Arne Wahlström & Per Persson
Fiskeår: 1998

Ljudet från helikoptern avtog och plötsligt var det förtrollande tyst. Det enda som hördes var jokkens förföriskt brusande röst. Den enorma trötthet vi nyss hade känt efter en hel natts bilåkande var som bortblåst. Nu kände vi oss bara nöjda med att äntligen vara framme och förväntansfulla på det fiske vi nu skulle få uppleva. Whiskyflaskan letades fram ur packningen och vid jokkens strand skålade vi för hennes skönhet och för veckan som komma skulle. När lägret var iordningställt var det så dags att göra våra första kast i Jokken. Eftersom inga vak syntes inledde vi med att fiska vått; Arne satte på en strumppuppa och jag inledde som alltid med en svartnymf på tafsen. Alldeles nära lägret hade vi identifierat ett par intressanta strömmar och vi valde varsinn ström att rikta vårt intresse mot. Efter bara några minuter hörde jag Arne skrika "grov" och när jag vände mig mot honom såg jag ett välböjt spö i handen på en förtjust fiskare. Matharren var snabbt ordnad den första dagen.

Efter en god natts sömn och frukost på svartkaffe, knäckebröd och rökt harr gav vi oss av mot det som senare skulle visa sig vara resans absoluta höjdpunkt. Efter att ha fått ett par harrar i närheten av lägret, bl a på den nya skapelsen "Guldhuvad E-12" bestämde vi oss för att utforska jokken en bit nerströms. Någon kilometer nedströms, alldeles efter ett stort sel, fann vi en ström som såg intressant ut. Strömmen gick här alldeles nära land för att sedan vika av och ge upphov till ett blankvatten där det såg ut att vara ganska djupt bara en meter från land. Vi hade sett några strövak så nu var det torrflugor som satt på tafsen. Arne gick snabbt ännu en bit nerströms medans jag stog kvar och kastade på några vak som inte alls såg imponerande ut när plötsligt, precis när jag lyfte flugan ur vattnet för att göra ett nytt kast, fick se ett stort harrhuvud följa efter. Jag hade i princip ryckt flugan ur munnen på den. Något chockad satte jag mig en stund vid strandkanten och gick därefter och hämtade Arne, här fanns ju riktigt grov harr. Tillbaka på platsen hade fisken börjat vaka intensivare och under bara en kort stund fick vi ett flertal fina harrar där den största var i niohektosklassen - den smakade för övrigt alldeles förträffligt som gravad. Den nya flugan "Striking Habit" fick visa vad den kunde och gjorde det med besked, men någon harr med lika stort huvud som den jag missade tidigare fick vi inte.

På väg tillbaka till lägret stannade vi ännu en gång till vid strömmarna alldeles nära lägret. Vi hade i och för sig sedan länge fått våra matfiskar och även returnerat ett antal fina harrar men fiskeivern gjorde att vi inte kunde hålla oss ifrån några sista kast denna strålande fiskedag. Det började bli sent på eftermiddagen och jag knöt på min egen färgvariant av superpuppan, en fluga som ofta ger resultat. Ganska snart såg jag en harr försiktigt stå och vaka i strömkanten och ett par kast senare tog den min puppa. Harren var i sjuhektosklassen och, som alla andra harrar i denna jokk, kämpade den med stor styrka för att komma loss. Kampen var dock förgäves och efter en stund var den uttröttad och redo att bärgas för återutsättning. När jag hade harren på ett par meters håll och precis skulle göra det sista lyftet på spöt och böja mig ner för att ta loss den från flugan såg jag i ögonvrån en vattenplog närma sig från ett närbeläget sel. Sekunden efteråt exploderade ytan alldeles framför mig i en kaskad av vatten då en stor gädda högg harren över ryggen. Jag var nära att ramla raklång i jokken när gäddan tog harren men lyckades medelst avancerad akrobatik hålla mig på benen. Gäddan satte av i raketfart neråt men släppte harren redan efter ett tiotal meter - den mötte dock sitt öde dagen efter då jag lurade den att hugga på en effzett. Jag tog in och avlivade den numer väldigt sargade harren och gick, mer eller mindre i chock, på darrande ben tillbaka till lägret. Vi avslutade denna spännande fiskedag med en fantastiskt god middag, smörstekta harrkotletter med ris och hollandaisesås.

Resten av veckan bjöd även i fortsättningen på bra fiske, goda harrmiddagar och även en del mygg, men dag två är den som för evigt kommer att kommas igåg för sitt fina fiske, för framgången för de nya flugmönstren "Guldhuvad E-12" och "Striking Habit" samt för den dråpliga gäddincidenten.